Când ne era lumea mai dragă! Licitația pentru „centura” Bârladului a fost contestată


Deși, teoretic, ar fi trebuit să se cunoască încă de luni numele constructorului care va executa varianta ocolitoare a Bârladului, vor mai trece săptămâni, poate chiar luni până să se știe cine va realiza șoseaua. Licitația a fost blocată întrucât au fost depuse trei contestații.

Pe 2 august, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație contractul privind proiectarea și execuția „Variantei de ocolire a municipiului Bârlad”. Potrivit calendarului stabilit încă de atunci, firmele au putut până pe 21 septembrie, ora 16, să-și depună dosarele, în termenul legal înscriindu-se trei societăți. Dosarele trebuiau evaluate până pe 16 octombrie, ora 18, urmând să fie anunțat câștigătorul. Numai că, așa cum se întâmplă în cazul tuturor licitațiilor pentru obiective de investiții cu o valoare mare – în cazul de față, peste 156 de milioane de lei (34 de milioane de euro) – nu se poate desemna un câștigător fără ca procedura de licitație să nu fie contestată. Iar pentru șoseaua de centură a Bârladului au fost depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) chiar trei, toate împotriva autorității contractante, în speță CNAIR.

Prima a fost înaintată pe 18 septembrie „împotriva lipsei răspunsului la notificarea prealabilă privind procedura de atribuire «Proiectare și execuție Varianta de ocolire a municipiului Bârlad»”. Expeditorul arată că pe 11 septembrie a trimis o “notificare prealabilă de remediere împotriva clarificării nr. 2 publicate de CNAIR pe 31 august”, însă nu a primit un răspuns în termenul legal.

A doua a fost făcută pe 27 septembrie, firma care a depus-o contestând același lucru, drept pentru care solicită suspendarea procedurii de licitație pe motiv că „s-au produs prejudicii la nivelul subscrisei (atât de natură umană, managerială, de timp și bani), deoarece am demonstrat că s-au încălcat principiul tratamentului egal, al nediscriminării, transparenței și asumării răspunderii (prin însăși alegerea autorității contractante de a nu publica răspunsurile la clarificări)”.

A treia contestație a fost transmisă pe 11 octombrie, menționându-se că CNAIR nu a răspuns în termenul legal la o notificare prealabilă formulată pe 3 octombrie. Și reprezentanții acestei firme au cerut suspendarea procedurii de licitație până la soluționarea contestației.

Potrivit legislației în vigoare, CNSC are la dispoziție 20 de zile de la momentul primirii dosarelor cu toate documentele solicitate pentru a soluționa contestațiile. Așa se face că data limită de evaluare a ofertelor depuse de cei trei constructori interesați de lucrare s-a prelungit până pe 19 noiembrie, ora 18.

Reamintim că, pe 14 septembrie, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1340/2007, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Varianta de ocolire a municipiului Bârlad”. În anexă era menționată o valoare totală a investiției de 202.712.000 de lei (în prețuri la 8 mai 2017, când euro avea o valoare de 4,5467 lei), din care suma de 168.395.000 lei va fi alocată pentru partea de construcții-montaj (C^M). Investiția va fi eșalonată pe parcursul a trei ani astfel: anul I – 59.124.000 lei (din care C^M 50.000.000 de lei), anul II – 84.465.000 de lei (din care C^M 68.390.000 de lei), anul III – 59.123.000 de lei (din care C^M 50.005.000 de lei). Varianta ocolitoare va avea o lungime totală de 11,281 kilometri, o lățime platformă de 10 metri (din care partea carosabilă 2×3,50 metri), patru poduri, trei pasaje, două intersecții la nivel și două parcări. Durata de realizare a investiției este de 30 de luni. Forța de muncă necesară a fost estimată la 115 angajați, pe durata execuției.

„Varianta de ocolire a municipiului Bârlad se desprinde din DN 24 la kilometrul 65^240 (intersecția cu DN 11A), din sensul giratoriu care a fost executat în cadrul altui proiect. Având în vedere amplasamentul girației și traseul Variantei de ocolire Bârlad, s-a propus modificarea actualului traseu al DN 24 până la intrarea în localitatea Bârlad, pe circa 300 de metri. Prin realizarea acestei intersecții cu sens giratoriu s-a deschis accesul în DN 24 prin intermediul unui drum cu două benzi de circulație, care se desprinde din același sens giratoriu în zona de Sud apoi, printr-o succesiune de curbe și un aliniament, subtraversează pasajul de cale ferată prevăzut să se realizeze pe Varianta de ocolire Bârlad, prin prima deschidere a acestuia. După circa 100 de metri, traseul se suprapune cu DN 24. În zona poligonului de tragere, pentru drumul de acces la poligonul de tragere cât și pentru riverani, a fost prevăzut un pasaj cu o deschidere în zona km 5^667, fiind însă necesară relocarea unui sector din strada Trestiana. Varianta de ocolire Bârlad revine în DN 24, unde se va amenaja racordarea la intersecția cu sens giratoriu (care nu face parte din acest proiect, fiind realizată). Suprafața necesară de expropriat în vederea realizării investiției este de 43 de hectare”, se arată în nota de fundamentare a normativului la schimbările preconizate.


Leave a Reply