Clopoțelul sună din nou în școlile județului: “Învățământul vasluian a contribuit la crearea unor elevi cu adevărat excepționali”

Gabriela Plăcintă, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean, se mândrește că 2017 poate fi deja declarat anul de vârf al învățământului vasluian. La bacalaureat, promovabilitatea a fost peste cea de anul trecut, iar numărul premiilor obținute la olimpiade s-a dublat. Șefa învățământului vasluian are ca obiective imediate creșterea calității actului didactic în mediul rural și finalizarea unor investiții de infrastructură școlară. Despre toate acestea și multe altele, în interviul care urmează.

– Care este cea mai mare reușită din acest an a învățământului vasluian?
– E o chestiune delicată! Sunt mai multe reușite și nu aș vrea să o menționez doar pe cea mai… Mai bine încep prin a spune că avem cele mai frumoase rezultate la examenele naționale din ultimii ani și cele mai bune rezultate la olimpiadele școlare naționale și internaționale. Trebuie amintite și numărul mare de obiective de investiții finalizate (școli și grădinițe noi), proiectele de modernizare aprobate prin Programul Național de Dezvoltare Locală, rezultatele de excepție de la competițiile “Școala Europeană“ și “Made for Europe”, organizarea la modul superlativ a două olimpiade naționale (limba rusă și științele Pământului), parteneriatul cu Inspectoratul Școlar Național din Republica Moldova. Nu în ultimul rând, am reușit să ocupăm prin concurs două treimi dintre posturile de directori și directori adjuncți.
– Să detaliem puțin ce s-a întâmplat la Bacalaureat și Evaluarea Națională.
– Rezultatele examenului de Evaluare Națională au fost bune, procentul celor cu medii peste 5 fiind de 71,76%. Județul Vaslui s-a situat sub media pe țară (77%), dar pentru că rata de promovare a fost mai mare decât cea de anul trecut (69,73%). nu putem decât să ne declarăm mulțumiți. Plus că, anul acesta, au fost 12 elevi care au obținut media 10, față de șapte anul trecut. Legat de Bacalaureat, procentul de promovare pe țară pentru prima sesiune a fost de 72,9%, iar județul nostru a avut 76,67% (71,57%, anul trecut). Au fost și trei elevi care au obținut media 10, de unde rezultă că elevii și cadrele didactice chiar sunt preocupați de pregătirea și obținerea unor rezultate deosebite, iar sensul în care mergem este cel corect. În sesiunea iunie-iulie a Bacalaureatului, județul nostru a ocupat un loc onorant, fiind între primele zece din țară, iar în sesiunea de toamnă, un loc și mai bun – 3! De asemenea, după numărul mediilor de 10 pe ambele examene naționale, ne situăm pe locul 10. Aceste cifre vorbesc de la sine despre eforturile susținute ale tuturor factorilor implicați: elevi, cadre didactice, părinți, inspectori. Tuturor le mulțumesc pentru aceste rezultate, dar îmi doresc îmbunătățirea acestora, pentru că știu că se poate și mai mult.

Topul liceelor

– Trecând puțin la admitere, care au fost cele mai căutate licee anul acesta? Se înregistrează modificări în preferințele elevilor?
– În top s-au aflat tot liceele de renume. Liceul Teoretic “Mihail Kogălniceanu” Vaslui, Colegiul Național ”Gh. Roșca Codreanu” Bârlad, Colegiul Național ”Cuza Vodă” Huși și Liceul Teoretic ”Emil Racoviță” Vaslui au surclasat celelalte licee la anumite specializări (filologie, informatică, științe sociale). În ceea ce privește filiera tehnologică, se observă o scădere a interesului elevilor pentru Textile și pielărie, Electric… În același timp, putem remarca și faptul că învățământul profesional este preferat de mai mulți absolvenți ai claselor a VIII-a. Practic, în liceele tehnologice, prima dată se completează clasele de învățământ profesional.
– Care sunt cele mai grave probleme cu care se confruntă școala rurală și ce decalaj creează acestea între sat și oraș?
– Din păcate, se mențin problemele legate de infrastructură. De exemplu, drumurile impracticabile, care îngrădesc accesul copiilor către școală. Sunt situații în care copiii parcurg zilnic câțiva kilometri pe jos întrucât microbuzul școlar nu poate ajunge la ei. De asemenea, sunt școli care nu oferă spații corespunzătoare pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ. Vestea bună este că marea majoritate a acestora se află pe noile liste de investiții aprobate de guvern. O altă problemă sensibilă este legată de resursele umane. Încă mai avem posturi ocupate de cadre necalificate sau care prezintă instabilitate, în sensul schimbării profesorilor în fiecare an. Aceste probleme sunt permanent în atenția noastră și a autorităților locale. Avem speranțe ca în fiecare an decalajul despre care vorbiți să se diminueze până la eradicare. Avem foarte bune exemple în acest sens!
– Concret, cum stă județul la gradul de ocupare cu personal calificat, un aspect extrem de important pentru un învățământ de calitate?
– În urma desfășurării etapelor de mobilitate a personalului didactic, situația se prezintă astfel: 63 de cadre didactice au solicitat pensionare la limită de vârstă și anticipat, șase au solicitat pensionare anticipată, 84 și-au menținut calitatea de titular în anul școlar 2017-2018 având până la trei ani peste vârsta de pensionare raportată la 1 septembrie, zece cadre didactice titulare în două sau mai multe unități de învățământ/specializări și-au întregit norma într-o singură unitate de învățământ/specializare, 31 de cadre didactice și-au completat norma pe perioadă determinată în alte unități; șapte cadre didactice și-au completat norma pe perioadă nedeterminată în aceeași unitate de învățământ, zece cadre didactice și-au completat norma pe perioadă nedeterminată în altă unitate de învățământ, 17 cadre didactice și-au soluționat restrângerea de activitate la nivelul altor unități sau la nivelul unității pe alte discipline, două cadre didactice s-au detașat în interesul învățământului pentru nesoluționarea restrângerii de activitate, 90 de cadre didactice s-au pretransferat în etapa de pretransfer consimțit între unități, 35 de cadre didactice au fost repartizate pe perioadă nedeterminată în baza prevederilor art. 253 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, 71 de posturi au fost ocupate prin continuitate în baza articolului 60 din metodologie (nota peste 7 și definitivat).
– Care sunt noile școli date în folosință?
– În anul școlar 2016-2017 au fost finalizate șase unități: Școala Ștefan cel Mare, Școala Bălteni, Școala Crețești (recepționate și inaugurate), Zorleni (școală și grădiniță), Școala Cepești-Bogdănița, Școala Șuletea (vor fi inaugurate chiar astăzi). De asemenea, școlile din Delești și Rădeni-Dragomirești vor fi finalizate și recepționate până la începutul lunii octombrie. Săptămâna trecută, au fost inagurate două obiective importante, finanțate prin POR: campusul școlar de la Colegiul ”Cuza Vodă” Huși, format din clădire-internat cu o capacitate de 100 de locuri, cabinet medical, cantină, sală de sport, și Școala Băcești (corp de clădire pentru 300 de elevi). Tot săptămâna trecută, am participat la darea în folosință a celui mai modern cabinet stomatologic școlar din județul nostru, respectiv cel al Școlii ”Principesa Elena Bibescu” Bârlad, cu sprijinul fundației olandeze “STEFI” Friesland. Nemaipomenit este faptul că urmează demararea unui număr mare de lucrări de investiții și reabilitări în vederea obținerii autorizației sanitare. Autoritățile locale, cu sprijinul Consiliului Județean, au accesat PNDL 1 (2015-2019), cu un total de 109 unități școlare: 17 obiective de investiții (nouă școli și opt grădinițe), reabilitări și consolidări (76 de școli și 15 grădinițe). În cazul a 14 obiective au fost adjudecate licitațiile de execuție și au demarat lucrările. În cadrul PNDL 2 (2017-2020), avem aprobate 70 de unități, cu 19 obiective de investiții (cinci școli și 14 grădinițe), 51 de lucrări de reabilitare și consolidare (47 de școli și patru grădinițe). Dacă acestea vor fi finalizate, cu siguranță nu vom mai vorbi despre decalaje majore între mediul rural și cel urban.

Medalii internaționale

– Aveți situații în care să nu-i puteți cuprinde pe toți copiii de grădiniță, din lipsă de spații?
– Nu cred că vor rămâne copii pe dinafară. Am înființat noi grupe de grădiniță acolo unde numărul copiilor era foarte mare, iar în cazul în care nu ne permite spațiul, vom funcționa cu grupe supradimensionate. Nu ne putem permite să refuzăm înscrierea copiilor la grădiniță, dar avem nevoie de înțelegere din partea părinților și a doamnelor educatoare, precum și de sprijinul autorităților locale.
– Rezultatele înregistrate la olimpiade au situat județul pe locuri fruntașe la nivel național. Sunt cele mai bune de până acum?
– Cred că da. Oricum, cu siguranță, anul școlar 2016-2017 a fost cel mai bogat în rezultate din ultimii cinci, despre care pot să vorbesc în deplină cunoștință de cauză. Este un adevăr de necontestat că, de câțiva ani, pe lângă premii la olimpiadele naționale, obținem și medalii la olimpiadele internaționale. Anul acesta, am luat medalia de aur absolut la Olimpiada de Informatică a Europei Centrale de la Ljubljana, Slovenia, prin elevul Andrei Popa, și medalia de bronz la Olimpiada Internațională de Biologie, desfășurată în Marea Britanie, obținută de elevul Vlad Sâmbotin. Ambii sunt absolvenți ai Liceului Teoretic “Mihail Kogalniceanu” Vaslui. Pe lângă aceste valoroase medalii, ne putem mândri cu un număr impresionant de premianți la olimpiadele naționale, respectiv 118 pe toate disciplinele școlare exceptând educația fizică. Concluzia mea este că învățământul vasluian a contribuit la crearea unor elevi cu adevărat excepționali.
– Ce așteptați de la viitorul an școlar?
– Multe lucruri: continuarea proiectelor începute, rezultate foarte bune pentru profesori și elevi… De fapt, tot ceea ce se va întâmpla bun în acest an școlar se va coagula în jurul a două mari evenimente istorice: Centenarul Marii Uniri și sărbătorirea a 50 de ani de existență a Inspectoratului Școlar Județean Vaslui. Vom elabora strategii pentru fiecare eveniment. Pe plan strict didactic, anul școlar care începe astăzi sper să aducă schimbări de bun augur în sistem, care să asigure un viitor mai bun absolvenților noștri, în țară și dincolo de hotarele ei. Închei prin a le ura colegilor de la catedră ca, prin realizări profesionale și performanță, să rămână modele de succes pentru elevi și comunitate. Elevilor le doresc ca noul an școlar să le împlinească toate așteptările și să le ofere șanse reale de afirmare într-o comunitate implicată în viața școlii.

Leave a Reply