Control scrupulos al DSP Vaslui: Spitalele din județ, amendate cu 56.000 de lei


Ca urmare a neregulilor găsite în urma controalelor efectuate de inspectorii DSP, în 2017, spitalele din județ au fost amendate cu suma de 56.200 lei.

În cursul anului 2017, echipe ale Direcției de Sănătate Publică (DSP) Vaslui au controlat „la sânge” modul în care au fost respectate prevederile legale în vigoare în cele patru unități sanitare cu paturi publice din județ. Este vorba despre Spitalul Județean de Urgență Vaslui, Spitalul Municipal de Urgență „Elena Beldiman” Bârlad, Spitalul Municipal „Dimitrie Castroian” Huși și Spitalul de Psihiatrie Murgeni. Concret, cele două acțiuni de inspecție efectuate de inspectorii DSP Vaslui au avut ca obiective verificarea respectării conformității unităților sanitare cu paturi la prevederile legale în vigoare și respectarea termenelor impuse și asumate.

Acțiunea de control a avut loc în cursul lunii mai și a vizat toate cele patru spitale din județ, iar acțiunea de recontrol a avut loc în luna decembrie și a vizat numai unitățile sanitare cu paturi din Vaslui, Bârlad și Huși. Potrivit reprezentanților DSP Vaslui, pentru neregulile constatate au fost aplicate 58 de sancțiuni contravenționale, dintre care 18 avertismente și 40 de amenzi în valoare totală de 56.200 lei.

„Echipele de control ale DSP Vaslui au constatat următoarele deficiențe: nu se respectă numărul de paturi și cerințele de amplasare paturi/salon; nu se respectă în toate secțiile circuitele funcționale pentru pacienți, personal, deșeuri, alimente; nu se face dovada cunoașterii și aplicării corecte de către întreg personalul a procedurilor de curățare și dezinfecție, a procedurilor de gestionare a deșeurilor provenite din activitatea medicală; nu se asigură ustensile și echipamente specifice în cantitate suficientă la blocul alimentar central; nu au fost întocmite proceduri de dezinfecție conforme cu prevederile legale în vigoare. De asemenea, au fost constatate următoarele nereguli: nu se asigură grupuri sanitare și cabine de duș suficiente, raportate la numărul de paturi; unitatea sanitară nu asigură aprovizionarea ritmică cu produse biocide în cantități suficiente și nu asigură un stoc de rezervă; nu se asigură sau se asigură în cantități insuficiente produse dezinfectante de nivel înalt în secțiile cu risc; nu se asigură toate spațiile pentru activitățile gospodărești; nu se realizează dezinfecția apelor reziduale”, ne-a declarat Mihaela Topliceanu, purtătorul de cuvânt al DSP Vaslui.

Trebuie spus că, în cursul anului 2016, echipele DSP Vaslui au realizat 45 de inspecții în spitalele din județ în cadrul acțiunilor tematice de control și a acțiunilor de control încrucișat și recontrol. „Grație” neregulilor găsite, au fost întocmite grafice de conformare și au fost aplicate 50 de avertismente și 48 de amenzi contravenționale în cuantum total de 65.300 lei. Atunci, Spitalul Municipal de Urgență „Elena Beldiman” Bârlad a primit 22 de amenzi, în valoare totală de 35.300 lei, Spitalul Județean de Urgență Vaslui a primit 15 amenzi, în valoare totală de 20.800 lei, Spitalul Municipal „Dimitrie Castroian” Huși a primit șase amenzi, în valoare totală de 2.200 lei, iar Spitalul de Psihiatrie Murgeni s-a ales cu patru amenzi, în valoare totală de 2.000 lei. Nu în ultimul rând, SC Spitalis SRL Negrești (clinică privată) a fost sancționat cu o amendă în valoare de 5.000 lei.

Spitalele vasluiene nu sunt fruntașe, dar nici nu se fac de rușine!

Niciuna dintre unitățile sanitare din județul nostru nu se regăsește în Top 10 realizat de Observatorul Român de Sănătate, pe baza chestionarelor de satisfacție ale pacienților.

Astfel, în clasamentul privind calitatea serviciilor medicale oferite, Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie ”Cuza Vodă” din Iași este pe primul loc, 87,82 la sută dintre bolnavii chestionați declarându-se mulțumiți de serviciile prestate.

La o diferență mică, pe locurile doi și trei se situează Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca (86,85 la sută) și Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie ”Dr. I.A. Sbârcea” Brașov (86,82 la sută).

Totodată, topul spitalelor foarte curate este condus de Institutul Inimii ”Niculae Stăncioiu” Cluj-Napoca, 92,27 la sută dintre repondenți declarându-se extrem de mulțumiți de curățenia de acolo. Pe locurile doi și trei se află Spitalul Clinic de Nefrologie ”Carol Davila” (91,63 la sută) și Spitalul Clinic de Urgențe Oftalmologice (91,33 la sută), ambele din București.

Realizatorii raportului atrag atenția asupra faptului că statul judecă și recompensează financiar performanța spitalelor publice în special din punct de vedere cantitativ (numărul și complexitatea cazurilor tratate), dar nu și calitativ (satisfacția pacienților sau calitatea vieții de după tratamentul primit). Satisfacția pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale este însă unul dintre indicatorii importanți, care arată performanța reală a unui spital. Până la sfârșitul anului 2016, acest indicator era profund viciat prin modalitatea sa de colectare, bolnavii completând fișele în timpul internării.

Odată cu introducerea chestionarului electronic, rezultatele se apropie mai mult de realitate. Concret, după externare, pacienții sunt contactați telefonic (la numărul transmis în platforma informatică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate) prin SMS pentru a răspunde unui chestionar cu nouă întrebări cu privire la experiența din spital. Chestionarele au fost completate de 122.423 de pacienți din toate spitalele din România, în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018, în cadrul unui studiu care și-a dorit să reflecte realitatea din unitățile medicale.

În urma studiului, specialiștii au ajuns la concluzia că peste o cincime dintre pacienții internați sunt nemulțumiți sau foarte nemulțumiți de curățenia din spitale, același procent fiind reprezentat de cei care au fost nevoiți să-și cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii, pe perioada spitalizării. Mai mult, unui număr de 4.798 de bolnavi li s-au solicitat bani sau atenții de către personalul medical. Cu toate acestea, opt pacienți din zece sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de activitatea și implicarea medicului care i-a îngrijit.

Observatorul Român de Sănătate a realizat și topul rușinii, al celor mai mari spitale pentru care părerea și satisfacția pacienților nu contează (zero chestionare completate într-un an): Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova, Spitalul Clinic de Urgență Floreasca București, Spitalul Județean de Urgență Târgu-Jiu, Spitalul Județean de Urgență Buzău, Spitalul Județean Tulcea, Spitalul Municipal de Urgență Roman, Spitalul Clinic CF Nr. 2 București, Spitalul Municipal Sighetu Marmației, Spitalul Clinic de Recuperare Iași, Spitalul Clinic CF Cluj-Napoca.

Realizatorii studiului atrag atenția că este îngrijorător de mic numărul de spitale care introduc datele de contact ale pacienților în platforma electronică a CNAS pentru ca pacienții să primească prin SMS chestionarul de satisfacție. Peste 20 la sută din unitățile sanitare nu au introdus în sistem nici măcar un pacient, iar 82 la sută au introdus datele de contact pentru mai puțin de cinci la sută dintre pacienții externați. Doar 64 de spitale au avut un număr suficient de chestionare completate pentru a obține rezultate relevante statistic și au fost incluse în topurile pozitive din acest raport.

La nivel național, 277 de unități nu au avut suficiente chestionare completate. Din cauza netransparenței și lipsei de implicare a managerilor, este imposibilă măsurarea statistic relevantă a satisfacției pacienților din aceste spitale, conchid realizatorii raportului Observatorului Român de Sănătate.


Leave a Reply

%d bloggers like this: