Cu ce-și mai umplu timpul senatorii noștri? Unele impozite auto cresc cu 50%, altele scad de 12 ori!


O inițiativă de modificare a art. 470, alin. 2, din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, propune reducerea impozitelor pentru deținerea de mașini sau motociclete.

Proprietarii de mașini și motociclete au șanse mari să plătească impozite mai mici către stat, mai ales în cazul vehiculelor cu capacitate cilindrică mare. Micșorările impozitelor auto sunt propuse într-un proiect de act normativ înregistrat la Senat. Veștile nu sunt bune, ci foarte bune pentru cei cu mașini puternice, cu capacitate cilindrică mare. Ideea este că, dacă nivelul de impozitare va fi mai mic, lumea nu va mai apela la soluțiile alternative de înmatriculare (mai ales în Bulgaria).
Inițiatorii proiectului întrezăresc perspective pozitive și pentru societățile de asigurare întrucât recuperarea daunelor e mult îngreunată sau chiar imposibilă în cazul mașinilor înmatriculate peste granițe.
În esență, propunerea legislativă modifică modul de calcul al impozitului pe mijloacele de transport. Impozitul ar fi calculat prin înmulțirea numărului de centrimetri cubi ai autovehiculului cu o valoare specifică fiecărei limite a capacității cilindrice. În prezent, impozitul este calculat prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu valoarea corespunzătoare clasei de capacitate cilindrică (până la 1.600 cmc, între 1.601 și 2.000 cmc etc).
“În general, după adoptarea aceastei propuneri, valoarea impozitelor auto ar urma să scadă, dar există și o excepție. Este vorba despre impozitul pentru autoturismele cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 de cmc, care ar urma să crească, dar, pentru că vorbim de valori mici, nu va afecta în mod deosebit posesorii. În schimb, impozitul pentru mașinile cu capacitate cilindrică mare se va reduce drastic. De exemplu, pentru un autoturism cu capacitatea cilindrică de 3.600 de cmc, impozitul se va reduce de la 5.220 de lei la 432 de lei”, explică specialiștii.
Pe lângă modificarea impozitelor, proiectul vizează și reducerea numărului claselor de autovehicule supuse impozitării. Astfel, vehiculele înmatriculate vor fi grupate în următoarele categorii:
– motociclete, tricicluri, cvadricicluri;
– autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 2.000 de cmc;
– autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 2.000 de cmc;
– autobuze, autocare, microbuze;
– alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone;
– tractoare.
În prezent, autovehiculele sunt grupate în nu mai puțin de nouă categorii.
Inițiatorii propunerii sunt de părere că menținerea unui nivel ridicat al impozitării auto în România “va încuraja, în continuare, căutarea unor soluții alternative de înmatriculare, în alte țări membre ale Uniunii Europene, care vor genera, ca și până acum, o diminuare a impozitelor colectate și, foarte important, probleme majore în traficul cotidian”, iar din perspectiva asigurărilor, “procedura de recuperare a daunelor produse cu autovehicule înmatriculate în alt stat este mult mai anevoioasă decât în cazul accidentelor în care sunt implicate doar autoturisme înmatriculate în România, aceasta în cazul ideal în care utilizatorul vehiculului are încheiată o asigurare de răspundere civilă”.


Leave a Reply