De astăzi, chiar intrăm în anotimpul hibernal: Atenţie la bolile sezonului rece!

Copiii şi vârstnicii suferă cel mai mult de pe urma bolilor declanşate în  timpul iernii. Dacă acordăm o atenţie deosebită stării de sănătate, vom trece mai uşor peste efectele neplăcute ale frigului.

Uşor, uşor, iarna îşi intră în drepturi şi nu vine doar cu bucuria vacanţei, cu mirosul de brad, daruri multe şi sărbători frumoase în familie, ci şi cu numeroase dezechilibre ale funcţionării organismului. Răceala, gripa, reumatismul, bronşita, hipertensiunea, tulburările de ritm cardiac, insuficienţa respiratorie şi hipotermia sunt doar câteva dintre cele mai frecvente probleme de sănătate în sezonul rece.
Copiii şi vârstnicii suferă cel mai mult de pe urma bolilor declanşate în  timpul iernii. Pentru că îşi adaptează mai greu temperatura corpului la condiţiile mediului exterior, ei pot suferi de pe urma vasoconstricţiei asociate cu răcirea corpului, care generează hipotermia. De altfel, precipitaţiile şi temperaturile scăzute (sub zero grade Celsius) pot afecta grav şi adulţii activi, în special pe cei care au boli cronice.
Stând în frig fără să fii îmbrăcat şi încălţat corespunzător, ţi se răcesc mâinile, picioarele, îţi creşte tensiunea arterială, inima bate din ce în ce mai repede şi respiri tot mai greu. Dacă nu se iau măsuri de restabilire a confortului termic la timp, hipotermia duce la deces.
Tot în această perioadă, se înmulţesc accesele de tuse, durerile în gât asociate cu febră, nas înfundat, dureri de cap, ameţeală, respiraţie îngreunată, dureri articulare şi musculare, stare generală de slăbiciune.

Măsuri de prevenire a îmbolnăvirii în timpul iernii

Dacă acorzi o atenţie deosebită stării de sănătate, vei trece mai uşor peste efectele neplăcute ale frigului. Există chiar şi câteva reguli de prevenire a îmbolnăvirii în sezonul rece. Toate aduc în prim-plan importanţa întăririi imu­nităţii organismului. Cum realizezi acest lucru?
1. Mănâncă multe fructe, legume şi cereale
Corpul trebuie ”aprovizionat” cu minerale şi vitamine. Dieta echilibrată, fructele, legumele şi cerealele constituie remedii naturale împotriva virusurilor şi cresc rezistenţa întregului organism. Bananele, portocalele, lămâile, nucile, seminţele de in, cartofii, ciupercile, ardeiul iute, dovleacul, pătrunjelul, tonul şi somonul sunt adjuvante excelente. Să nu uităm că, după ce se va aşterne zăpada şi se va forma polei, un sistem imunitar slăbit va predispune la căzături soldate cu entorse, luxaţii sau fracturi. Nu sări niciodată peste micul dejun.
2. Hidratează-te cu ceaiuri şi sucuri naturale
Hidratarea ocupă şi ea un loc important, de aceea este benefic a se consuma foarte multe lichide bogate în vitamine. Apa, sucurile naturale de portocale, grapefruit, kiwi, morcov, măr, ananas, ceaiurile calde cu lămâie şi miere de albine, supele calde de pui sunt cele mai bune alegeri. De asemenea, ceaiul verde, ceaiul de lămâie şi cel de fructe de pădure nu trebuie să-ţi lipsească din casă, pe toată perioada iernii.
Ia-ţi gândul de la consumul de alcool, cafea sau fumat, dacă ai aceste vicii.
3. Menţine o igienă riguroasă a mâinilor
Infecţiile virale, atât de prezente acum, sunt contagioase. Ele evoluează rapid şi produc multe îmbolnăviri. Dacă vrei să le ţii cât mai departe de tine, cea mai bună modalitate de a preveni contactul cu  germenii este aceea de a te spăla pe mâini când ajungi acasă, înainte de masă, după masă, sau ori de câte ori este necesar. Foloseşte şerveţele de unică folosinţă atunci când tuşeşti sau strănuţi. După folosire, aruncă-le în locurile special amenajate şi spală-te pe mâini.
4. Fă-ţi vaccinul antigripal
Imunizarea antigripală este cea mai eficientă metodă de prevenţie a gripei. Studiile arată că aceasta oferă o protecţie de peste 90% celor ce aleg să o folosească. Vaccinul antigripal sezonier protejează persoana vaccinată numai faţă de virusurile gripale circulante în sezonul res­pectiv, cuprinse în vaccinuri, şi nu faţă de toate tipurile de viruşi care dau simptomatologie asemănătoare gripei, dar au o evoluţie mai uşoară. Vaccinarea este recomandată tuturor persoanelor începând de la frageda vârstă de un an. Aceasta se efectuează doar atunci când eşti perfect sănătos, singura contraindicaţie fiind o posibilă reacţie alergică a organismului tău la proteina de ou pe care vaccinul o are în compoziţie. Vaccinul utilizat este diferit de la un sezon la altul, iar compoziţia acestuia este stabilită de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, care transmite tuturor producătorilor formula vaccinală.
5. Îmbracă haine cu efect termoizolator
În zilele friguroase, nu ieşi din casă fără căciulă, fular, mănuşi, pulovere, palton sau geacă groasă. Specialiştii recomandă purtarea unor haine confecţionate din materiale textile naturale, ca­­re sunt bune izolatoare de căldură. Şi, evident, încalţă-te cu ghete sau cizme de iarnă.
6. Mişcă-te
Exerciţiile fizice efectuate la primele ore ale zilei te ajută să fii în formă maximă până noaptea târziu. Alocă măcar 30 de minute pe zi pentru o gimnastică uşoară, iar seara, înainte de culcare, plimbă-te puţin în aer liber sau măcar urcă nişte trepte.
7. Fă-ţi „baie” de abur cald
Cea mai recentă cercetare realizată de specialiştii germani demonstrează că oamenii care stau câteva minute într-o încăpere cu aer cald, de două ori pe săptămână, răcesc mai greu. În cazul contactării unor viroze, congestia nazală este redusă.
8. Dormi opt ore
Odihna are un rol extrem de important pentru îmbunătăţirea imunităţii. Dor­mind opt ore din noapte, corpul va fi în formă maximă şi va avea suficientă putere să lupte împotriva microbilor.

Sfaturi generale

– Evită locurile publice aglomerate şi contactul cu per­soanele care tuşesc, strănută sau cărora le curge nasul
– Stai acasă şi odihneşte-te dacă ai febră, îţi curge nasul sau tuşeşti
– Antibioticele nu te ajută dacă ai o viroză. Foloseşte-le  numai în cazul în care viroza se complică şi cu o infecţie bacteriană
– La primele simptome de boală, trebuie să te prezinţi la medic
– Dacă prin natura serviciului eşti obligat să-ţi desfăşori activitatea în aer liber, ai nevoie de un echipament adecvat de protecţie. Trebuie să consumi ceaiuri fierbinţi şi să beneficiezi de pauze pentru refacerea capacităţii de termoreglare.

Leave a Reply