Efectul Colectiv: “Oamenii au cam ocolit legea, iar acum vin să intre în legalitate”


dumitrache_interviuInterviu cu şeful Inspecţiei de Prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Vaslui, colonel inginer Tiberiu Dumitrache.

– Peste 50 de persoane au murit şi alte peste 100 au fost spitalizate după incendiul din clubul bucureştean Colectiv. Cum aţi perceput această tragedie?
– Personal, nu îmi amintesc de un incendiu de o asemenea amploare, dar ne temeam că un astfel de eveniment ar putea avea loc. De fapt, oricând se poate întâmpla, inclusiv în alt gen de locaţii, poate nu cu o astfel de intensitate. Cu două săptămâni înainte de tragedia din capitală, am discutat la o instruire cu primarii din judeţ o speţă similară! A fost un semnal de alarmă extrem de grav, e clar că sunt multe lucruri de făcut ca să punem cetăţenii în siguranţă.
– Ce instituţie este responsabilă pentru avizarea şi controlarea unui club sub aspectul prevenirii incendiilor? Când descoperiţi vulnerabilităţi sau riscuri, informaţi oficial administraţiile locale?
– Aici sunt câteva chestiuni de abordat. În primul şi în primul rând, la ridicarea unei construcţii, se obţine un aviz de securitate la incendiu pe care îl impune autoritatea locală, prin serviciul de urbanism, în speţă, primăria. O altă instituţie nu poate, nu are de unde să ştie. Primăria este singura instituţie care are cunoştinţă de aceste lucruri. Prin acel certificat de urbanism, se bifează dacă are sau nu are nevoie să vină la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) pentru avizare/autorizare. Dacă imobilul respectiv face obiectul avizării/autorizării anti-incendiu, primăria are obligaţia să nu elibereze autorizaţie de construire fără hârtia de la ISU. Este primul pas şi cel mai important. De aici porneşte procedura de realizare a avizării/autorizării. Dacă primăria nu face pasul ăsta, nu are nimeni de unde să ştie, iar lucrarea respectivă ne scapă. Se întâmplă chiar şi într-un oraş ca Vasluiul, care în aparenţă este mic, dar este suficient de mare ca să scape câţiva. Dacă noi îi găsim, îi chemăm şi îi punem să vină la autorizaţie fără a avea bifat acest lucru în certificatul de urbanism, dar în condiţii mult mai exigente. Aşa prevede legiuitorul. Fac menţiunea că, în conformitate cu Legea nr. 307/2006, privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare, proprietarul ori beneficiarul construcţiei are obligaţia să solicite şi să obţină avizul ÎNAINTE de începerea lucrărilor de execuţie la construcţii noi, de modificare a celor existente şi/sau la schimbarea destinaţiei acestora.
– Care este diferenţa dintre avizarea şi autorizarea împotriva incendiilor?
– Atunci când o persoană solicită certificatul de urbanism, dacă legea o impune, funcţionarul de la primărie va cere şi avizul de la ISU. Este un document care se eliberează în cazul în care proiectul îndeplineşte, pe hârtie, toate cerinţele legale privind securitatea la incendii. Practic, o construcţie care are doar aviz nu are nicio valoare de securitate la incendiu pentru că acolo este doar soluţia pe care eu mi-am propus-o. Cel în cauză e posibil să-şi fi propus una şi în realitate să facă alta. Cea care conferă securitate unei construcţii este autorizaţia, documentul care atestă că realitatea din teren bate cu avizul.

“Acele construcţii care vor face obiectul hotărârii de guvern categoric vor trebui închise”

– În ce condiţii şi din ce motive nu au nevoie unele spaţii de aprobarea ISU?
– Nu orice butic are nevoie de aceste documente. Înainte de 1992, hotărârile guvernului nu reglementau şi nu obligau la această activitate de avizare şi autorizare. Prin urmare, construcţiile care au fost ridicate înainte nu aveau nevoie de aşa ceva. De altfel, nici ulterior nu s-a cerut pentru toate clădirile. Şcolile, de exemplu, abia din 1998 au început, şi atunci numai dacă aveau suprafaţa de peste 500 de metri pătraţi. Subliniez că, acum, în conformitate cu HG 1739/2006, modificată prin HG nr. 19/2014, începând cu anul 2007, unităţile de învăţământ nou construite, extinderile, modernizările ori schimbările de destinaţie ale imobilelor existente se supun avizării/autorizării indiferent de suprafaţă! În prezent, dintre construcţiile destinate a fi instituţii de învăţământ, 62 (opt din mediul urban) se regăsesc în evidenţa noastră ca funcţionând fără a deţine autorizaţia de securitate la incendiu. Unele nu îndeplinesc cerinţele esenţiale, altele se află în procedura de obţinere a autorizaţiei. Oricum, absolut toate unităţile de învăţământ din judeţ sunt controlate anual din punct de vedere al securităţii la incendiu de către inspectorii ISU Vaslui, indiferent dacă au sau nu autorizaţie.
– Spaţiile care nu dispun de autorizaţii de securitate la incendiu sunt periculoase? Care sunt motivele neautorizării?
– Spaţiile care nu au autorizaţie de securitate la incendiu bineînţeles că sunt periculoase. Nu le conferă utilizatorilor siguranţă. Că la unele situaţia este mai gravă sau mai puţin gravă, numai când mergem la faţa locului ne putem da seama. Motivele neautorizării? Sunt simple: ori nu au venit la autorizat, ori au ocolit legea, ori nu îndeplinesc condiţiile. Vrea să vă mai spun ceva foarte important. Atât eliberarea avizului, cât şi a autorizaţiei de securitate la incendiu se realizează de către ISU fără a fi percepute taxe. De asemenea, faţă de toate celelalte autorizaţii, cea de securitate la incendiu nu are o valabilitate scurtă. Sunt şi autorizaţii care se scot anual, dar la noi se dă o singură dată: atunci când se naşte clădirea. Dacă nu apar modificări, modernizări, schimbări de destinaţie, autorizaţia de securitate la incendiu rămâne valabilă şi o sută de ani! Altfel, orice modificare impune reautorizarea. Îi controlăm şi îi amendăm dacă nu o au.
– Cum a acţionat ISU Vaslui pentru a verifica şi sancţiona proprietarii spaţiilor care nu au autorizaţie de securitate la incendiu? Guvernul a anunţat că ISU va putea închide localurile care nu respectă legislaţia. Cum credeţi că va influenţa situaţia această nouă reglementare?
– În această perioadă, noi verificăm în principal unităţi şcolare, biserici, primării şi operatori economici mari. Pe timpul controalelor, au fost descoperiţi – şi tot timpul vor fi descoperiţi! – operatori economici care s-au sustras activităţii de avizare/autorizare. Pe 3 noiembrie, a apărut în Monitorul Oficial HG 915/2015, ce reglementează acele categorii de construcţii care pot fi închise, dar sunt numai din domeniile cultură, comerţ şi turism. Doar trei categorii. Totodată, există Ordonanţa de Urgenţă nr. 52, care ne arată procedura, dar care deocamdată nu este finalizată. Un act normativ în acest sens este aşteptat să apară în perioada imediat următoare. Pot să vă spun că acele construcţii care vor face obiectul hotărârii de guvern categoric vor trebui închise. Vedem deja un număr foarte mare de operatori economici care s-au speriat. Aceştia, neavând autorizaţia de securitate la incendiu, închid singuri, până la intrarea în legalitate. În Vaslui, nu ştiu în ce măsură proiectanţii şi verificatorii de proiecte vor face faţă acestui val de solicitări, în condiţiile în care în întreg judeţul nu este niciun verificator de proiect ISU, iar experţi sunt foarte puţini la nivelul Moldovei! Evident, pe noi nu ne bucură tragedia de la Colectiv, dar efectele în plan administrativ ne bucură pentru că oamenii au cam ocolit legea, iar acum vin să intre în legalitate. Nu am avut niciodată un asemenea aflux de avizare/autorizare! Deja am suplimentat cu un lucrător acest compartiment, dar, la cum evoluează situaţia, tot este insuficient. Oricum, noi vom intensifica controalele, iar exigenţa noastră a crescut.

“În încăperile în care se fumează se pun aşa-zisele detectoare liniare”

– Aţi fost contactat de autorităţile centrale? Veţi demara noi controale în urma tragediei din Bucureşti?
– Categoric că da.
– Cum se stabileşte numărul de persoane pe care-l poate găzdui un astfel de spaţiu? Se acceptă pur şi simplu declaraţia pe proprie răspundere a proprietarului?
– În documentaţia care a stat la baza construirii acelei locaţii se prevede numărul de persoane la care beneficiarul are obligaţia să se raporteze, stabilind numărul maxim de utilizatori pe niveluri, pe suprafaţă, pe încăperi etc. Practic, este un scenariu de securitate la incendiu.
– Care sunt reglementările legale în ce priveşte numărul uşilor de evacuare?
– În funcţie de numărul de persoane şi capacitatea construcţiei, pe baza unei formule de calcul, rezultă numărul de uşi, lăţimile şi lungimile acestora, totul raportat la destinaţia locaţiei.
– Când este obligatorie instalarea detectoarelor de fum şi a stropitorilor din tavan ce pornesc automat? Pot fi montate în săli unde se fumează?
– Instalarea detectoarelor de fum şi a stropitorilor de tavan este obligatorie pentru sălile aglomerate (mai mult de 200 de persoane la parter şi o suprafaţă ce revine unei persoane mai mică de 4 metri pătraţi). În încăperile în care se fumează se pun aşa-zisele detectoare liniare, care nu reacţionează la fumul de ţigară, ci la fumul de densitate sporită. Sălile aglomerate se echipează cu următoarele instalaţii de protecţie: instalaţii de detectare, semnalizare şi avertizare incendiu; instalaţii pentru iluminat de siguranţă, cum ar fi cele de securitate pentru evacuare persoane şi împotriva panicii; instalaţii de stingere cu hidranţi interiori; instalaţii de stingere cu hidranţi exteriori; coloane uscate, în cazul în care clădirea în care este dispusă sala aglomerată are mai mult de două niveluri; instalaţii de evacuare a fumului în caz de incendiu. De asemenea, elementele decorative interioare, finisajele, tratamentele termice şi acustice ale sălilor aglomerate nu trebuie să propage incendiul cu uşurinţă.

43 de biserici nu au autorizaţie de securitate la incendiu

– Baruri/cluburi situate la subsol funcţionează şi în Vaslui. Îndeplinesc ele condiţiile de securitate la incendiu?
– Unele da, altele nu.
– Ce ar trebui să ştie vasluienii când intră într-un local?
– Obligatoriu să se informeze despre căile de evacuare. Din acest motiv, în toate locaţiile sunt afişate planuri de evacuare, săgeţi direcţionale care arată căile de evacuare. Ar trebui să ştie că, în afară de intrarea uzuală, sunt şi alte căi de evacuare cu care construcţia este echipată, pe care clienţii nu le ştiu, dar, dacă vor privi pe pereţi, le vor identifica foarte uşor, au nişte lumino-blocuri deasupra, nişte săgeţi marcate. În cazul în care se întâmplă un eveniment, în funcţie de distanţa la care se află de calea de evacuare, lumea o foloseşte pe cea mai apropiată.
– Bisericile prezintă şi ele un risc mare de incendii, multe au o singură uşă de acces/evacuare. Cât de pregătite sunt?
– Bisericile sunt şi ele controlate de noi. Multe dintre ele au două căi de evacuare, chiar dacă a doua nu este cunoscută de cetăţeni. În principal, bisericile mici sunt uşor de evacuat, cu condiţia ca uşile să se deschidă în exterior sau, acolo în care situaţia se prezintă altfel, pe timpul cât are loc slujba uşile trebuie blocate în poziţia deschis. De principiu, lumânările s-au scos în afara bisericilor, şi este un lucru bun, dar mai sunt situaţii în care se încalcă legea. Sunt şi unităţi de cult neautorizate. Dintre construcţiile destinate a fi lăcaşuri de cult supuse verificărilor personalului specializat, 43 se regăsesc în evidenţa noastră ca funcţionând fără a deţine autorizaţie de securitate la incendiu. Facem precizarea că unele construcţii mai vechi, care aveau destinaţia de obiectiv de cult la momentul punerii în exploatare, nu făceau obiectul obţinerii avizului/autorizaţiei de securitate la incendiu conform legislaţiei existente la acea vreme.


Leave a Reply

%d bloggers like this: