Îndemn “părintesc” al polițiștilor: Puneți anvelopele de iarnă!


“Folosirea acestora reprezintă nu doar creșterea gradului de siguranță rutieră, atât a conducătorului auto, cât și a călătorilor, dar și respect pentru ceilalți participanți la trafic”, spun reprezentanții service-urilor auto.

Dacă, atunci când vine toamna, este opțional să-ți acoperi… inima cu ceva, la vreme de iarnă, este obligatoriu să folosești anvelope… de iarnă. Chiar dacă ninge în luna august!

Acum, când gheața s-a instalat deja pe unele porțiuni de drum din județ și din țară, se naște întrebarea firească dacă șoferii conștientizează faptul că nu mai este loc de întors și trebuie să folosească anvelopele de iarnă.

“Folosirea acestora reprezintă nu doar creșterea gradului de siguranță rutieră, atât a conducătorului auto, cât și a călătorilor, dar și respect pentru ceilalți participanți la trafic. Respect în sensul că, dacă – Doamne ferește! – autoturismul care încă are cauciucuri de vară derapează, pune în pericol și viața altor persoane. La aceste aspecte trebuie să se gândească mai întâi un conducător auto și mai apoi la amenda pe care o poate primi de la agentul rutier”, ne-a spus reprezentantul unei unități de vulcanizare.

Ieri, în curtea unui service era forfotă mare. Atât angajații, cât și șoferii zoreau să schimbe cauciucurile câtorva mașini. Întrebat care este media zilnică de adresabilitate, un “meșter” a estimat-o la 30-40 de mașini: “Ideea este că pot fi și o sută de șoferi care vin la noi să schimbe cauciucurile. Toți sunt rezolvați, ca să mă exprim așa, în sensul că nu vine niciunul cu cauciucurile de vară și pleacă tot cu ele, chiar dacă, în aceste condiții, colegii mei lucrează peste program. Iar când solicitările sunt mari, lucrăm inclusiv sâmbăta și duminica”.

Atelierul în cauză are autorizație RAR, ceea ce este mare lucru. Și iată de ce!

“Dacă un șofer nu optează pentru cauciucurile second-hand, disponibile chiar la depozitul centrului nostru de vulcanizare, poate veni cu cauciucuri noi, cumpărate din magazin. Se poate ivi, însă, o problemă: respectivele anvelope, chiar dacă sunt noi, să aibă defecțiuni de fabricație. Unitatea noastră – fiind autorizată RAR – poate face constatări și, implicit, un proces-verbal cu care șoferul se poate întoarce la magazinul respectiv fie pentru a primi contravaloarea anvelopelor defecte, fie pentru a primi altele noi. De aceea este recomandabil ca schimbul de anvelope să se facă într-o unitate autorizată RAR”, a afirmat mecanicul.

Cât costă, în medie, schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă, în cazul autoturismelor? 50 de lei, plus zece lei, dacă este uzată și valva. Deci, la pachet, 60 de lei. Pentru dube și jeepuri, prețul este de 60 de lei numai pentru schimbarea cauciucurilor.

Așadar, pentru 50 sau 60 de lei, nu merită să pui în pericol viața ta, a celor aflați în mașină, a participanților la trafic. Abia după aceea poți să iei în calcul și bugetul diminuat ca urmare a amenzilor primite de la poliție.

Fiindcă iată ce prevede legea în astfel de cazuri: “Șoferii sunt obligați să aibă mașinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheață sau polei. Reprezintă contravenție conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, nefăcându-se referire la o anumită perioadă de timp. Sancțiunile pentru dotarea necorespunzătoare a autoturismului care circulă pe drumuri acoperite de zăpadă, polei sau gheață sunt reținerea certificatului de înmatriculare și amenda“.


Leave a Reply