„Noi plătim serviciile medicale în integralitatea lor”: Totul despre internarea în spital


CJAS Vaslui aduce la cunoștința pacienților care sunt drepturile lor pe timpul spitalizării.

Reprezentanții Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Vaslui aduc din nou la cunoștința populației care sunt drepturile pe care le au pacienții pe toată durata spitalizării și cum trebuie să procedeze în diferite situații, cum ar fi de pildă, lipsa unor medicamente.
“Sunt lucruri esențiale, de care trebuie să țină cont orice persoană asigurată pe timpul internării. Legea prevede, indiferent de cât durează o criză de medicamente, indiferent de motivele pentru care s-a ajuns la acea situație, că noi protejăm asigurații. Altfel spus, sunt prevederi legale care să-l despăgubească pe bolnavul internat după ce a făcut o cheltuială personală pentru asigurarea medicamentelor”, menționează cei de la CJAS.
De mare importanță sunt situațiile în care pacientul ajunge la spital și i se spune că nu sunt medicamente, așa că e necesar să meargă la farmacie să și le cumpere, o problemă destul de frecventă în anii din urmă.
„Noi plătim serviciile medicale în integralitatea lor, ceea ce pentru o unitate sanitară cu paturi înseamnă: consultație, tratament medical, tratament chirurgical, investigații paraclinice, cazare, hrană, consultații interclinice. În condițiile în care bolnavul este informat că trebuie să-și cumpere medicamentele, este bine să cunoască anumite aspecte. În primul rând, nu cumpără medicamente doar pentru că așa i-a spus asistenta și i-a dat un bilețel. Bolnavul sau aparținătorul trebuie să primească o rețetă scrisă de la medicul curant, care decide schema terapeutică. Tot medicul este cel care verifică existența medicamentului în farmacia spitalului. Pacientul primește rețeta de la medicul curant, merge cu ea la farmacie, achiziționează medicamentul, primește un bon și o factură și se întoarce la spital. În momentul externării, cu aceste documente care atestă cumpărarea medicamentelor, la care se atașează biletul de externare și o copie după buletin, va înainta o cerere adresată spitalului, prin care solicită restituirea cheltuielilor conform documentelor”, explică oficialii CJAS Vaslui.
Trebuie spus că solicitările de restituire a banilor pentru medicamente nu pot fi onorate de pe o zi pe alta. Spitalul, fiind o instituție publică, are un regulament financiar și sunt câteva demersuri de aprobare a acestor cheltuieli. Ca urmare, pacienții vor primi banii într-o lună-două, poate chiar trei, deoarece fondurile sunt alocate cu repartiție trimestrială.
Spitalul este obligat să afișeze pe fiecare secție acest regulament, precum și faptul că medicii curanți sunt obligați să-l aplice atunci când întâmpină astfel de situații. În cazul în care pacientului i-a fost încălcat un drept pe timpul spitalizării, el poate să sesizeze acest lucru Casei de Asigurări de Sănătate, instituție care, la rândul ei, va demara mecanismul de control.
“Când pacientul ajunge în Unitatea de Primiri Urgențe, iar medicul constată că este un caz ce impune spitalizarea, nu este necesar să se prezinte cardul de sănătate. În schimb, pentru internările programate, pacientul se prezintă la spital cu biletul de trimitere și cardul de sănătate sau, după caz, adeverința de asigurat. Emiterea cardului rezultă din verificarea aplicației de pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. În cazul în care persoana are card tipărit, dar l-a refuzat din motive de conștiință sau are card, dar l-a pierdut și documentul este în curs de tipărire, atunci se prezintă la spital cu adeverința duplicat, care ține locul cardului. Adeverința este emisă de CJAS și are o valabilitate de 60 de zile. Dacă expiră și adeverința și cardul nu este încă tipărit, asiguratul se prezintă la CJAS și i se emite un nou document”, au încheiat reprezentanții CJAS Vaslui.


Leave a Reply