Peter Kelder și Berni Siegel – Străvechiul secret al izvorului tinereții (XVIII): Ritualul al Șaselea


Cel de-al Șaselea Ritual se află într-o poziție deosebită. În “Practica străveche a preoților tibetani – Cartea 1”, era descris separat de celelalte cinci.

Abținerea de la contactele sexulale este condiția obligatorie pentru îndeplinirea celui de-al șaselea Ritual. Acest lucru se explică prin faptul că energia vitală, care este consumată de obicei pe viață sexuală, în procesul de îndeplinire a acestui ritual trebuie să se îndrepte către centrele energetice ale corpului. Colonelul Bradford sublinia diferența dintre tradițiile monahale occidentale, în care impulsurile sexulale sunt pur și simplu reprimate, și punctul de vedere oriental, care propune orientarea energiei sexuale în alte direcții și întrebuințarea ei în scopuri superioare.

Cerința de abstinență nu ar fi ceva nou pentru cei care se află pe calea spirituală. În tradiția yoga, abstinența se practică destul de des pentru păstrarea energiei. Anumite persoane privesc reorientarea impulsurilor sexuale că pe o condiție obligatorie în calea dezvoltării spirituale. Această alegere vă va ridica deasupra fluxului vieții cotidiene obișnuite și vă va conduce pe calea sprituală.

Deși colonelul susținea că pentru practicarea celui de-al șaselea Ritual este obligatorie abstinența totală, eu personal nu sunt convins de acest lucru. Renunțarea la viața sexuală nu este o măsură obligatorie în toate școlile tibetane budhiste. Cunoștințele mele mă conduc spre ideea că, deși o persoană nu duce o viață neprihănită, cel de-al Șaselea Ritual o poate ajuta să descopere noi metode de exprimare a energiei sexuale.

Mulți oameni au uneori un surplus de energie sexuală sau simt o emoție sexuală în lipsa unui partener cu care să o poată împărtăși. Atunci, energia se poate exprima sub formă de nervozitate, neliniște sau agitație. Practicarea celui de-al Șaselea Ritual vă va ajuta să scăpați de o astfel de tensiune cu ajutorul unei metode ușoare și sănătoase. După îndeplinirea acestui exercițiu, veți deveni mai relaxat și, bineînțeles, veți deveni și mai tânăr.

Eu cred că noi putem întrebuința energia sexuală ca pe un combustibil în multe domenii ale vieții noastre, pentru atingerea multor scopuri. În urma îndeplinirii celui de-al Șaselea Ritual, această energie devine într-adevăr accesibilă pentru noi. Astfel, chiar dacă nu veți lua hotărârea unei abstinențe totale, sunt de părere că acest exercițiu ritual vă va aduce oricum un beneficiu. Trebuie să-l îndepliniți atunci când simțiți o sete sexuală pe care nu o puteți satisface din diverse motive sau în cazul în care aveți un surplus de energie sexuală.

Poziția de bază

Stați drept, tălpile sunt ușor depărtate și lipite de podea. Mâinile stau liber pe lângă corp.

Acțiune

Expirați lent și îndoiți-vă înainte din talie, sprijinindu-vă cu mâinile pe genunchi. Continuați să expirați până când veți simți că plămânii s-au golit complet de aer. Fără a inspira încă, reveniți în poziția de stat în picioare. Puneți mâinile pe talie și apăsați cu mâinile în jos, ridicând concomitent umerii. Momentul cheie al acestui exercițiu este acela că, atunci când umerii sunt ridicați, trebuie să trageți burta și să ridicați toracele cât se poate de sus. Și toate acestea trebuie să le efectuați cu respirația oprită, după expirație. În acest moment, energia se ridică pe chakre. Rămâneți în această poziție cât se poate de mult.

Atunci când veți simți că nu vă mai puteți ține respirația, inspirați liber pe nas. Când plămânii se vor umple din nou cu aer, expirați pe gură, relaxați în același timp burta și lăsați mâinile în jos, în poziția normală.

Inspirați și expirați profund de câteva ori pe nas. Toate acestea sunt considerate o repetiție completă a ritualului. Puteți face doar două sau trei repetiții.

Sfaturi suplimentare

– Efectuați ritualurile în ordinea arătată în carte.

– Efectuați cele Cinci Ritualuri în fiecare zi. Desigur, sunt zile când nu este posibilă alocarea a 20-30 de minute pentru îndeplinirea lor. Încercați, totuși, să nu săriți peste mai mult de o zi, în caz contrar, nu vă veți putea bucura în întregime de beneficiile celor Cinci Ritualuri.

– Dacă sunteți bolnav, ocupat sau foarte emoționat, este mai bine să îndepliniți fiecare ritual de trei ori decât să săriți cu totul peste ele. Lucrul acesta nu vă va lua mai mult de cinci minute. O astfel de scurtare a procedurii poate fi comparată cu o spălare ușoară în loc de duș. Oricât de tare v-ați grăbi dimineața, tot va veți spăla, deși nu aveți timp pentru un duș.

– Dacă ați sărit peste mai mult de o zi, vă sfătuiesc să faceți un pas mic înapoi: faceți câteva repetiții mai puțin decât de obicei. Nu se recomandă să măriți numărul de repetiții pentru a recupera ce ați pierdut.

– Este foarte important să nu începeți cu efectuarea a 21 de repetiții pentru fiecare ritual în parte, ci să vă îndreptați treptat către acest lucru. Chiar dacă sunteți în stare să efectuați din start fiecare exercițiu de 21 de ori, urmați instrucțiunile. Creșteți numărul de repetiții treptat. În comparație cu gimnastica ritmică sau alte exerciții obișnuite, Ritualurile au de-a face cu lucruri mult mai fine decât forța musculară și rezistența. Faceți efort nu în sensul cantității, ci concentrați-vă asupra calității.

– Practicarea insistentă și urmarea instrucțiunilor vă vor aduce, în mod sigur, succesul. Dacă veți crede acest lucru, atunci veți descoperi că nu este atât de greu să îndepliniți exercițiile zilnic și nu veți simți înainte de efectuarea exercițiilor senzația de greață sau amețeală.

– Trebuie să repetați fiecare ritual de 21 de ori. Nu trebuie să depășiți această cifră. Dacă doriți, puteți să faceți exercițiile de două ori pe zi, dimineața, imediat după ce vă treziți, și seara, după două ore de la ultima masă. Sau, în locul celei de-a doua sesiuni, puteți să practicați alte exerciții ajutătoare de relaxare și analiză a organismului, de exemplu, yoga.

– Cel mai bine este să efectuați exercițiile dimineața, imediat după trezire, pe stomacul gol. Vă recomand să vă treziți cu o jumătate de oră mai devreme ca să va rămână suficient timp pentru îndeplinirea celor Cinci Ritualuri. Știu că acest lucru vi se poate părea destul de greu, mai ales la început, dar eforturile vă vor fi răsplătite din plin. Vă veți începe ziua bine dispus, relaxat, plin de energie și veți consuma mai puțin timp pentru odihnă și somn.

– Este foarte important să vă îmbrăcați în haine lejere, comode, care să nu va împiedice mișcările. O variantă ideală o pot constitui tricourile, maieurile, pantalonii scurți, pijamalele sau lenjeria intimă. Cel mai bine este să fiți desculț, dar dacă simțiți că vă îngheață tălpile, puneți-vă ciorapii. Ca și în timpul efectuării altor exerciții, cei care poartă ochelari trebuie să-i scoată.

– Aceste acțiuni rituale presupun relaxarea, de aceea căutați-vă un loc liniștit și comod, unde nu vă poate deranja nimeni și unde aveți suficient spațiu pentru exerciții.

– Dacă nu aveți covor pe podea, atunci puneți un preșuleț/covoraș sau o pătură mai groasă, pe care să încăpeți în poziția culcat. Fiți atent și concentrat în timpul îndeplinirii Ritualurilor. Acesta este timpul în care întreaga atenție trebuie concentrată asupra corpului, când ascultați de el în întregime. Cel mai bine este să vă faceți exercițiile în liniște deplină, deși unora s-ar putea să le placă pe fondul muzicii. Totuși, aceasta ar putea să va abată gândurile de la corp.

– Pentru efectuarea exercițiilor, este de dorit să vă creați un mediu corespunzător. Faceți în așa fel încât membrii familiei să nu vă deranjeze în timpul acesta.

– În timpul efectuării exercițiilor, încercați să nu vă gândiți la ziua care începe, la treburi și griji. Dacă veți observa că v-ați îndepărtat gândul de la senzațiile corpului, atunci îndreptați-vă din nou atenția asupra a ceea ce faceți. Mie mi se întâmplă des acest lucru și atunci trebuie să-mi întorc iar și iar gândurile către corp. Există un vicleșug care vă va ajuta să evitați acest lucru: concentrarea asupra respirației, ceea ce vă va ajuta să vă și relaxați.

– Cele Cinci Ritualuri trebuie să devină o parte din viață. În comparație cu alte tehnici venite din Orient, îndeplinirea celor Cinci Ritualuri nu vă cere schimbarea modului de viață, a opiniilor personale sau a religiei. Chiar dacă acestea își au rădăcinile în tradiția veche spirituală, ele pot fi privite ca niște simple exerciții.

– Cele Cinci Ritualuri constituie o bună pregătire pentru cei care sunt interesați de meditație. Este de dorit să le îndepliniți înainte de meditație. Și chiar dacă nu exersați meditația, după efectuarea acestor exerciții, puteți încerca să vă așezați, să vă relaxați și să vă limpeziți mintea sau, pur și simplu, să stați întins pe spate 10-15 minute. Acest lucru va crește simțitor acțiunea benefică a celor Cinci Ritualuri deoarece relaxarea joacă un rol important în capacitățile corpului de autovindecare și susținere.

Din experiența mea personală

Eu mi-am pus la punct un set propriu de exerciții de dimineață, care mă duc la starea de deplină capacitate de muncă, lipsindu-mă de nevoia de a bea o ceașcă de cafea și de consecințele consumului de cofeină. De asemenea, acest lucru îmi economisește timpul.

Îndeplinesc exercițiile de înviorare imediat după trezire. Mă ajută să-mi concentrez atenția asupra corpului și alungă acea stare de somnolență și slăbiciune în care mă aflu de obicei dimineața. Eu m-am obișnuit să gândesc că înviorarea îmi pornește motorul. Apoi, îndeplinesc cele Cinci Ritualuri. Efectul apare neîntârziat. Gândurile mele devin foarte clare, apare senzația de forță mintală și fizică. Am senzația de satisfacție și bunăvoie. În afară de aceasta, exercițiile rituale îmi ușurează practicarea yoga. Închei întotdeauna prin relaxare și meditația obișnuită.

Zilele mele sunt pline până la refuz de evenimente. Acestea încep foarte de dimineață și se termină seara târziu. Atunci când efectuez cele Cinci Ritualuri, simt că sunt gata să întâmpin greutățile deoarece am rezerva necesară de sănătate și energie. Vreau să vă sfătuiesc să începeți practicarea celor Cinci Ritualuri și sunt convins că vă vor ajuta să atingeți starea de sănătate deplină și întinerire.

Jeff Migdow, doctor în medicină, și-a efectuat studiile la Universitatea din Chicago, continuându-le la spitalul din Washington, în calitate de intern. Apoi, timp de 15 ani, a fost medic practicant. Încă de pe când era student, a citit despre efectele terapeutice ale yoga și a început s-o practice. A descoperit o anumită legătură între opiniile occidentale științifice și principiile de bază ale yoga și a demonstrat că acțiunea benefică a yoga asupra corpului omenesc se poate explica științific. S-a convins, de asemenea, că practicarea yoga are un efect benefic asupra sănătății sale și tonusului de viață.

Lucrând în spital, mergea să viziteze bolnavii șapte zile pe săptămână și adesea era nevoit să stea în picioare două-trei nopți pe săptămână. Având în vedere că nu-i prea ajungea timpul pentru exerciții complicate și îndelungi de yoga, și-a pus la punct pentru sine scurte serii de exerciții, care nu-i luau mai mult de zece minute. Doctorul Migdow este convins că acest lucru l-a ajutat să treacă peste perioada grea și tensionată. În comparație cu colegii săi, el se simțea întotdeauna sănătos și plin de energie.

El era în mod special interesat de hatha-yoga, în care accentul este pus pe exercițiile fizice. Cu câțiva ani în urmă, un pacient i-a povestit despre cele Cinci Ritualuri și i-a dat o copie a cărții “Practica străveche a preoților tibetani”. Pe doctorul Migdow l-au atras imediat exercițiile rituale, căci îi aminteau de yoga, dar necesitau timp mai puțin. Nu numai că a început să le practice, dar îi sfătuia pe toți pacienții săi să o facă. Mulți îl înștiințau că, după două-trei luni de practicare a acestor exerciții, se simțeau mai sănătoși, plini de energie și forță.

În momentul de față, dr. Migdow lucrează în Massachussets, în unul dintre cele mai mari centre yoga din lume. El recomandă atât practicarea yoga, cât și a celor Cinci Ritualuri deoarece este convins că ambele au efect terapeutic, îmbunătățesc sănătatea și îi ajută pe oameni să se simtă mai bine.

Combinarea alimentelor și dieta corectă

Vorbind despre sănătate, longevitate și cele Cinci Ritualuri, colonelul Bradford dă câteva sfaturi cu privire la dieta alimentară și despre rolul important pe care îl are hrana în viața omului. După părerea lui, o dietă corectă duce la apariția “semnelor de îmbunătățire a stării fizice”. Haideți să analizăm recomandările sale.

Bradford scrie că lamele (călugării tibetani), care îndeplineau munci fizice grele, se hrăneau cu roadele propriei munci și erau, în general, adepții alimentației vegetariene, cu adăugarea ouălor, untului și brânzei. La orice masă, consumau un singur fel de mâncare. Colonelul Bradford nu insistă aici, dar recomandă ca “fructele, legumele și produsele cu amidon să fie consumate separat de carne și pește”. El ne atenționează și asupra surplusului de mâncare – problema multora dintre noi. După doi ani petrecuți la mănăstire, “unul dintre primele lucruri care mi-au atras atenția în orașe a fost cantitatea mare de alimente mâncată de diverși oameni. Sub ochii mei, un bărbat a mâncat atât de mult, încât această cantitate ar fi fost de ajuns pentru patru călugări tibetani care lucrează din greu, pentru o întreagă zi. Obișnuit fiind ca la o masă să văd unu-două feluri de mâncare, am rămas uimit într-o seară, când pe masa stăpânului casei am numărat 23 de feluri de mâncare. Nu este de mirare că oamenii Occidentului au o sănătate atât de precară. Ei nu-și imaginează cât de mult sunt legate între ele dieta, sănătatea și forța”.

Colonelul Bradford recomandă să mâncăm încet, să mestecam bine ce avem în gură: “Mestecarea este primul stadiu de digestie și asimilare a hranei de către organism. Tot ce mănâncă omul trebuie să fie mai întâi mestecat în gură și apoi de stomac”.

În continuare, el propune cinci reguli:

– Nu combinați niciodată carnea cu produse care conțin amidon; totuși, cât sunteți tânăr și puternic, nu este strict obligatoriu să respectați această regulă.

– În cazul în care cafeaua are un efect negativ asupra voastră, nu adăugați în ea nici lapte, nici frișcă. Scoateți-o din alimentația zilnică.

– Mestecați bine hrana, până ce se transformă într-un terci lichid; mâncați încet.

– În fiecare zi mâncați un gălbenuș proaspăt de ou. Faceți acest lucru până la masă sau după masă, dar nu în timpul mesei.

– Reduceți numărul felurilor de mâncare la cel minim.

În continuare, vom încerca să dezvoltăm recomandările colonelului Bradford legate de dietă. (va urma)


Leave a Reply