Poate răsare Soarele și pe strada noastră… 216 firme închise, dar 343 nou înființate!

Numărul firmelor radiate de la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Vaslui în primele trei luni ale anului este în scădere față de 2016. Tot în primul trimestru, s-au înregistrat și 343 de înmatriculări de societăți.

Numărul firmelor radiate de la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Vaslui în primele trei luni ale anului a înregistrat o scădere față de același interval din 2016 – de la 349, la 216, ceea ce înseamnă o reducere a acestui indicator cu 38,11%. Din peisajul mediului de afaceri al Vasluiului au dispărut atât PFA-uri, cât și SRL-uri și Întreprinderi Individuale.
La nivel național, în primul trimestru, 21.357 de firme au pus lacătul pe ușă. Cele mai multe s-au înregistrat în București – 3.343, Cluj – 1.062, Iași – 916, Argeș – 849 și Constanța – 822.
În întreg anul trecut, în județul nostru au fost radiate 985 de firme.
Din fericire, după un început de an mai ezitant, întreprinzătorii vasluieni au relansat înmatriculările de firme. În trei luni, la Oficiul Registrului Comerțului s-au înregistrat 343 de înmatriculări, ceea ce reprizintă un plus de 2% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Au fost înființate 210 SRL-uri, 80 de Întreprinderi Individuale, 45 de PFA-uri și opt Întreprinderi Familiale. Anul trecut, s-au înregistrat 1.092 de persoane juridice și persoane fizice autorizate: 689 de SRL-uri, 240 de Întreprinderi Individuale, 145 de PFA-uri etc.

AJOFM vine în sprijinul agenților economici aflați în insolvență

Firmele vasluiene aflate în procedura insolvenței care nu mai pot face față plății salariilor și au acumulat restanțe față de actualii și/sau foștii angajați se pot adresa Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM), care va efectua o analiză a situației, apoi se va ocupa chiar de plățile necesare, accesând Fondul de Garantare. Cererea poate fi depusă fie de administrator, fie de lichidatorul judiciar, care trebuie să atașeze hotărârea judecătorească definitivă prin care se arată că s-a declanșat procedura insolvenței și documentul care arată că s-a ridicat dreptul de administrare.
De fapt, și angajații înșiși, inclusiv reprezentanții lor legali (case de avocatură etc.) pot depune cereri la AJOFM Vaslui pentru a li se plăti restanțele salariale, dacă firma lor este în insolvență.
În județul nostru, în ultimii doi ani, au fost și firme mari, cu zeci de angajați, care au adoptat această procedură de protecție în fața creditorilor. Potrivit datelor furnizate de Oficiul Registrului Comerțului Vaslui, în 2015 au intrat în insolvență 90 de firme, în 2016 s-a declanșat procedura la 63 de societăți, iar în primele trei luni din acest an erau deja 14.
„În 2016, au solicitat plata creanțelor ce se suportă din Fondul de Garantare 12 persoane, care au provenit de la trei angajatori din județul Vaslui. Au fost stabilite și plătite creanțe salariale în valoare de 49.765 de lei“, a declarat Laura Toporăscu, purtătorul de cuvânt al AJOFM Vaslui.
De menționat că banii utilizați trebuie restituiți integral către Fondul de Garantare, prin intermediul aceleiași instituții care a efectuat plata, adică AJOFM, după redresarea firmelor în cauză. În cazul în care acestea nu se redresează, banii nu se mai pot recupera.
Potrivit articolului 7 din Legea nr. 200/2006, angajatorii au “obligația de a plăti lunar o contribuție la Fondul de Garantare, în cotă de 0,25%, aplicată asupra fondului total de salarii brute lunare. În momentul în care o firmă intră în insolvență, poate cere bani doar pentru ceea ce ține de obligațiile față de angajați: plata salariilor, a compensațiilor bănești restante șamd.
Suma totală a creanțelor salariale suportate din Fondul de Garantare nu poate depăși cuantumul a trei salarii medii brute pe economie pentru fiecare angajat.

Leave a Reply