“Preferă să ascundă problemele sub preș pentru că dă mai bine la rapoarte”: Jumătate dintre elevi nu înțeleg ce citesc!


Recent publicatele rezultate ale examenelor PISA plasează elevii români pe un rușinos loc 48 din 72. Concluziile testării sunt de-a dreptul tragice: tinerii “studioși” au dificultăți să citească și să înțeleagă un text, iar la matematică nu pot rezolva decât exerciții de bază. Mai pe de-a dreptul, 42 la sută dintre elevii din țara noastră sunt analfabeți funcționali.

În timp ce școala românească scoate pe bandă rulandă analfabeți și șomeri, ministrul educației găsește de cuviință să se războiască zilnic cu cei care fac auxiliarele didactice și manualele, schimbă regulamentul unităților de învățământ în timpul anului școlar și pune la cale “revoluționarea” liceelor. Cu alte cuvinte, autoritățile din domeniu sunt mai interesate să facă istorie cu așa-zisa reformă decât să rezolve problemele vechi ale sistemului, binecunoscute și ascunse de ani de zile sub preș. Realitatea le-a căzut însă peste cap: recent publicatele rezultate ale examenelor PISA plasează elevii români pe un rușinos loc 48 din 72. Concluziile testării sunt de-a dreptul tragice: tinerii “studioși” au dificultăți să citească și să înțeleagă un text, iar la matematică nu pot rezolva decât exerciții de bază. Mai pe de-a dreptul, 42 la sută dintre elevii din țara noastră sunt analfabeți funcționali.

„Faptul că aproape jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcționali, adică citesc, dar nu înțeleg ce citesc, este deosebit de grav. Înseamnă că reforma școlii românești a fost un eșec și, din păcate, ei trec clasa dintr-un singur motiv: pentru că în România finanțarea se face pe cap de elev”, sunt de părere profesorii vasluieni, care susțin că rezultatele dezastruoase sunt un subiect tabu la nivelul conducerii Ministerului Educației, dar și în unitățile de învățământ.

„Încă avem vechea meteahnă: directorul preferă să ascundă problemele sub preș pentru că dă mai bine la rapoarte. Dacă nu ar veni PISA să ne spună că aproape jumătate dintre elevii români sub 15 ani nu înțeleg ceea ce citesc, noi ne-am preface că totul e în regulă”, mai spun cadrele didactice.

Profesorii vasluieni dau exemplul Poloniei, care a avut o creștere spectaculoasă a scorului PISA pentru că a luat în serios educația în sine a elevilor și alfabetizarea funcțională: „Acum zece ani, a fost introdus programul «First book of my child», prin care statul oferea cărți copiilor. La noi, raportul este sub cinci cărți pe cap de elev în biblioteca personală. Analfabetismul funcțional, la pachet cu părăsirea timpurie a școlii, principalele cauze ale comportamentului deviant și criminal, sunt ca o bombă cu ceas”.

Situația pare însă mult mai complexă căci, în opinia unor cadre didactice, Ministerul Educației își bate joc de profesori: „Țara de care vorbeam, Polonia, are o medie de un profesor la șapte elevi. Plus personal de sprijin, ceea ce duce raportul la un adult la șase elevi, iar școlile lor au, în medie, 300 de elevi. Polonia a putut pentru că a ales să investească în ceea ce contează: resursa umană. România de ce nu poate? Pentru că a ales să-și bată joc de profesori. Constant! În timp ce Polonia culege roadele investiției în sistemul de educație, România «schimbă» curricula și se laudă că «perfecționează câteva mii de cadre didactice». În plus, plătește prost un profesor la 15 elevi, raport care și așa e valabil doar pe hârtie pentru că mii de posturi au rămas vacante sau au fost ocupate cu necalificați. Afară vopsim gardul, înăuntru leopardul (găina, de fapt)!”.


Leave a Reply

%d bloggers like this: