“Valorile” cu care ne este rușine


Vreme de circa două săptămâni, între 15-31 iulie, 10.000 de români au votat pe site-ul www.kitschmuseum.ro (Muzeul Kitsch-ului București) cele mai mari kitsch-uri românești din câteva categorii: Arhitectură și monumente, Artă decorativă și design interior, Cultură și fashion, Media și digital etc.
Cele mai multe voturi le-a obținut Catedrala Mântuirii Neamului, la categoria Arhitectură și monumente, urmată de Bustul de la Scornicești al lui Gigi Becali și “Țeapa” lui Ghilduș (monument închinat eroilor revoluției din decembrie 1989, amplasat în Piața Revoluției din București).
La categroia Artă decorativă și design interior, românii au decis în favoarea carpetei cu răpirea din serai, urmată de prosoapele șoferilor de tir și peștele de sticlă de pe televizor.
La Cultură și fashion, treningul asortat cu pantofi a fost considerat cel mai relevant kitsch, pe locul doi fiind papucii cu puf, iar pe locul trei dansul pinguinului.
La categoria Media și digital, prezența online a cocalarilor și pițipoancelor a fost de departe cea mai apreciată, locul 2 revenindu-le sms-urilor de sărbători cu texte standard stupide, iar locul 3 titlurilor publicațiilor tabloid.
Cum kitsch-ul definește orice obiect decorativ sau manifestare de prost gust, pentru sănătatea spirituală a nației este bine ca orice alunecare a societății spre kitsch să fie taxată. E bine să putem face diferența între ceea ce are valoare și ne îmbogățește spiritual și material și ceea ce ne aruncă în ridicol. Prea ne-am obișnuit să luăm în serios, de exemplu, guvernări-kitsch. Ceea ce valorizăm ne definește!


Leave a Reply