Veste neplăcută pentru bârlădeni: Prețul biletului de autobuz, majorat la 1,30 lei


Din noiembrie, prețul biletelor de călătorie cu autobuzul prin Bârlad s-ar putea majora de la un leu la 1,30 lei. Asta cu condiția ca aleșii locali să-și dea acordul în ședința de miercuri. Scumpirea, cerută de reprezentanții transportatorului încă din iunie, este motivată de creșterea salariului minim pe economie, de majorarea cheltuielilor materiale și a celor cu taxele și impozitele. 

Dacă în ședința ordinară de miercuri, 25 octombrie, a Consiliului Local va trece proiectul nr. 32, transportul public în comun din Bârlad va deveni mai scump începând cu 1 noiembrie. Astfel, aleșii urbei sunt invitați să aprobe un proiect de hotărâre privind „modificarea și ajustarea tarifului pentru serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate în municipiul Bârlad, prestat de către SC Vertrantis SRL”. Inițiativa a apărut la solicitarea conducerii societății, care o motivează prin majorarea cheltuielilor. În adresa trimisă pe 13 octombrie Consiliului Local și Primăriei Bârlad, la care au fost atașate câteva documente justificative, se arată că, în calitate de delegant, firma solicită aprobarea de către consilierii locali a tarifului de transport la 1,50 lei/călătorie.

„SC Vertrantis SRL Bârlad prestează serviciul de transport public local de persoane în Bârlad în baza contractului de delegare de gestiune nr. 10095/27 mai 2016. Tarifele pentru această activitate se fundamentează pe baza cheltuielilor de exploatare, întreținere, reparații, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, a serviciilor externe efectuate de terți, cheltuieli cu munca vie, cheltuieli cu impozite și taxe, cheltuieli financiare și o cotă redusă din profit. Toate aceste elemente de cheltuieli însumează costurile pe care operatorul economic trebuie să le acopere din serviciile prestate către beneficiarii transportului public local, altfel lucrează în pierdere și societatea nu poate fi viabilă din punct de vedere financiar, nici să-și onoreze toate obligațiile față de entitățile statului, furnizori și clienți. (…) În trei luni consecutive, iunie-august 2017, societatea a înregistrat pierderi strict din serviciul de transport public local. Față de estimările de la data ofertei, adică 4.424.641 de călători plătitori de bilete pe an, cu o medie de 368.720 pe lună, din situația pe lunile iunie-august 2017, se vede că numărul total de călători cu bilet a fost de 718.440, ceea ce înseamnă o medie lunară de 239.480, cu 35% mai puțin decât estimările de la data ofertei. De asemenea, salariul minim pe ecocomie a crescut cu 38% începând cu 1 mai 2016, respectiv 1 iulie 2017, la care se adaugă angajarea de personal suplimentar față de schema de personal inițială”, se menționează în memoriul tehnico-economic justificativ, atașat la adresă.

Alte motive invocate de transportator sunt majorarea cheltuielilor cu carburanții, apariția unor cheltuieli suplimentare neluate în calcul la data ofertei (comisionul de 3% perceput de bănci la fiecare depunere), creșterea cursului euro, creșterea indicilor ROBOR și EURIBOR, creșterea prețului asigurării CASCO de la 1.454 de lei/trimestru/autobuz la 1.480 de lei/trimestru/autobuz. Ca urmare, s-a ajuns la un tarif de 1,558 lei/călătorie (cu TVA).

Motivele invocate de SC Vertrantis SRL Bârlad nu i-au convins prea tare pe edili, care au solicitat economiștilor din primărie să realizeze propria calculație de preț. Cum acestora le-a ieșit un tarif de 1,319 lei/călătorie, primarul Dumitru Boroș a inițiat un proiect de hotărâre în care solicită acordul consilierilor pentru o majorare a prețului biletelor la 1,30 lei.

Trebuie spus că transportatorul a cerut scumpirea biletelor încă din luna iunie, la împlinirea unui an de contract. Ultima majorare a prețului călătoriei cu autobuzul în Bârlad a fost pe 1 iunie 2014, însă atunci transportul public era asigurat de SC Unistil SRL.

De menționat că bârlădenii care beneficiază acum de gratuitate la transport, adică persoanele cu dizabilități și asistenții acestora, pensionarii, persecutații și deportații politic, nu vor resimți scumpirea.


Leave a Reply