“Vreau în clasa a noua!” a împlinit zece ani: “Mediul rural rămâne defavorizat în privința ratei de participare la educație”


Proiectul “Vreau în clasa a noua” a fost lansat de fundația World Vision România pentru a completa programele de intervenție privind reducerea abandonului școlar. Se derulează în șase județe, printre care și Vasluiul. În total, programul a oferit burse pentru 1.300 de elevi.

Programul de burse pentru liceu „Vreau în clasa a noua!“, dezvoltat de fundația World Vision România în zonele rurale defavorizate, intră în cel de-al zecelea an de activitate, cu un număr de 373 de bursieri pentru perioada 2017-2018. A fost lansat în județele Vaslui, Iași, Dolj, Vâlcea, Cluj și Ialomița și a oferit burse unui număr total de 1.278 de elevi.
“Succesul programului a contribuit la creșterea semnificativă a numărul de bursieri de la un an la altul. În 2016, cu sprijinul partenerilor corporate, dar și al donatorilor individuali, fundația World Vision România a ajutat să meargă la liceu 350 de tineri. Deși, la nivelul comunităților în care este implementat, a crescut procentul tinerilor care finalizează liceul, rata abandonului școlar din România a continuat să se păstreze peste media Uniunii Europene, demonstrând cât de mare este încă nevoia de a extinde acest program. Dacă în țările din UE rata abandonului școlar a scăzut, în medie, de la 15,9% la 10,7%, în România a rămas la cote alarmante: 18,5%”, au declarat reprezentanții ONG-ului.

Mediul rural, restanțier la educație

“Mediul rural continuă să fie defavorizat în privința ratei de participare la educație, în special la nivelul învățământului gimnazial, unde diferențele între rural și urban ajung la valori de 24 de puncte procentuale. În anul școlar 2014/2015, rata brută de cuprindere școlară în învățământul primar și gimnazial era de 100.4 în mediul urban și 80.4 în mediul rural. Motivele abandonului variază de la sărăcie și imposibilitatea părinților de a acoperi costurile cu haine și rechizite pentru copiii din ciclul primar, la problema distanțelor foarte mari între comunitățile rurale și licee, costul ridicat al abonamentului pentru transportul în comun între localități sau lipsa surselor constante de venit ale părinților. Peste 40% dintre elevii care abandonează studiile după terminarea clasei a VIII-a rămân în comunitățile rurale din care provin și lucrează în gospodărie”, arată voluntarii World Vision.
În zece ani, conducerea World Vision a văzut efectele pozitive pe care programul “Vreau în clasa a noua!” le are asupra tinerilor.
„Putem spune că am identificat un model de succes de intervenție în reducerea abandonului școlar, care oferă tinerilor bursieri șansa să-și construiască o carieră și, implicit, o viață demnă, fără dependență de ajutoarele de stat. Ei au perspective mai bune să rupă cercul intergenerațional al sărăciei, prin educație. Pe lângă sprijinul material, programul le oferă o perspectivă nouă asupra oportunităților de carieră, prin activitățile educative non-formale desfășurate pe toată durata ciclului liceal. Alături de donatorii noștri individuali și companii, vom continua acest proiect, cu atât mai mult cu cât programele de prevenire a abandonului școlar continuă să fie esențiale în România rurală”, a declarat Daniela Buzducea, director național al fundației World Vision România.

“Așteptăm ca alocarea a 6% din PIB pentru educație să devină o realitate”

Programul de burse „Vreau în clasa a noua!” are drept obiectiv sprijinirea pe durata liceului a elevilor cu rezultate bune la învățătură, dar care nu au posibilități materiale să-și continue studiile.
“Bursierii primesc asistență și suport material continuu pe tot parcursul ciclului liceal, în funcție de planul de intervenție al fiecărui copil. Bursa lunară oferită direct, în bani, are o valoare de 100 de lei și acoperă parțial sau total, masa și cazarea, transportul, rechizitele și îmbrăcămintea elevului. Bursa oferită indirect constă în activități educative și de socializare, excursii și tabere de vară, care facilitează socializarea și dezvoltă abilitați de comunicare și lucrul în echipă în vederea unei bune integrări în mediul școlar”, subliniază reprezentanții ONG-ului.
Conducerea fundației spune însă că este esențială alocarea sumelor necesare pentru educație de la bugetul de stat.
„Dincolo de efortul nostru, ca membri ai societății civile, de a compensa neajunsurile materiale și a stimula continuarea studiilor în mediul rural, așteptăm ca alocarea a 6% din PIB pentru educație să devină cât mai curând o realitate pentru că subfinanțarea cronică a sistemului educațional va prelungi, pe termen mediu și lung, problemele economice importante cu care se confruntă zonele rurale românești”, mai subliniază Daniela Buzducea.


Leave a Reply