Începe războiul parcărilor din Bârlad: 11.000 de mașini pe 3.000 de locuri!

Deși Bârladul numără aproape 11.000 de autoturisme, doar pentru puțin peste 3.000 dintre ele sunt locuri de parcare amenajate de municipalitate în diferite cartiere. Celelalte sunt lăsate de-a valma, pe prima bandă a arterelor rutiere, pe treceri de pietoni, pe trotuare, pe spații verzi și pe unde mai găsesc de cuviință șoferii. Municipalitatea va scoate la licitație locurile de parcare.

Potrivit situației centralizate de reprezentanții primăriei, Bârladul numără doar 3.012 locuri de parcare amenajate, pe o suprafață totală de 51.060 de metri pătrați. Tot din evidențele municipalității rezultă că pe teritoriul Bârladului circulă cam 11.000 de autoturisme (pentru care se încasează impozit) deținute de persoanele fizice. Se observă cu ochiul liber că pentru aproape 8.000 de vehicule nu există parcări betonate amenajate în cartiere, așa că fiecare șofer se descurcă așa cum crede și își lasă mașina pe trotuar, pe spațiul verde, pe prima bandă a străzii etc. Evident, îi încurcă atât pe ceilalți șoferi, cât și pe pietoni, care sunt nevoiți să facă echilibristică pentru a putea trece pe lângă autoturisme.

În acest context, edilii s-au gândit să facă puțină ordine, măcar în privința parcărilor amenajate de municipalitate, în sensul de a scoate la licitație pentru închiriere locurile de parcare. În acest fel, numai proprietarii de autoturisme care scot bani din buzunar pentru abonamentele lunare își vor mai putea lăsa mașinile acolo. Măsura, favorabilă în special celor care își permit să achite suma ce va fi propusă, ar trebui să pună punct ocupării abuzive de către cei care sunt mai „iuți de picior” și își „rezervă” cu de la sine putere locurile, fie lăsând pe asfalt tot felul de obiecte prin care își marchează teritoriul, fie chiar inscripționându-și numerele de înmatriculare cu vopsea pe asfalt. În plus, măsura ar urma să aducă și ceva bani la bugetul local.

După câteva luni în care s-a lucrat la el, în această săptămână, Primăria Bârlad a lansat în dezbatere publică Regulamentul de atribuire și folosire a locurilor de parcare în parcările de reședință. După cum se explică încă din primul paragraf, vizate sunt locurile de parcare amenajate de municipalitate, care se află la mai puțin de 30 de metri de frontul imobilelor utilizate de locatari. În funcție de configurația perimetrului de amplasare a parcării, respectiva distanță poate fi depășită (mărită). Potrivit respectivului regulament, taxele practicate pentru folosința parcării, precum și modalitățile de plată sunt cele prevăzute de Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, OUG nr. 207/2015, privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și de HG nr. 955/2004, cu modificările și completările ulterioare.

„În parcările de reședință se va putea atribui câte un loc pentru fiecare unitate locativă, prin licitație publică, cu excepția persoanelor care dețin garaje autorizate sau/și terenuri cu destinația de copertină, garaj etc, pe domeniul public sau privat. Toate parcările de reședință vor trebui identificate și inventariate, iar fiecărei parcări i se vor aronda blocurile din jur. Locurile din parcările de reședință vor fi atribuite prin licitație publică numai după amenajarea, semnalizarea verticală și orizontală și numerotarea acestora de către administratorul parcării și după ce au fost aprobate prin hotărâre a Consiliului Local. La semnalizarea verticală a fiecărei parcări de reședință se va specifica și durata de valabilitate a abonamentului zilnic (între orele 16-8, cu excepția parcărilor administrate de către DAPPC Bârlad, care este valabil între orele 16.30-7.30). Parcarea autovehiculelor în parcările de reședință amenajate de Primăria Bârlad e permisă numai pe baza unui abonament anual valabil, eliberat de administratorul parcării, respectiv Primăria Bârlad”, se arată în regulamentul aflat în dezbatere.

Parcări de peste cinci milioane de lei

De asemenea, documentul prevede că în respectivele parcări vor fi atribuite locuri numai proprietarilor/deținătorilor de autovehicule cu masa maximă autorizată sub 3,5 tone. Persoanele fizice care nu pot dovedi domiciliul/rezidența și persoanele juridice care nu pot dovedi calitatea de proprietar/posesor al unui spațiu în imobilele arondate parcării de reședință respective nu pot participa la licitație. Ca de altfel nici cei care au garaje, curți și alte spații unde își pot parca mașinile.

O condiție obligatorie pentru participarea la licitație este ca proprietarii/deținătorii de autovehicule să aibă inspecția tehnică periodică la zi, excepție făcând cei care și-au luat mașini în leasing. Odată adjudecate respectivele locuri, abonamentele se vor elibera pe o perioadă de un an, iar plata se va face în două tranșe egale (pe 31 martie și pe 30 septembrie). Concomitent cu efectuarea plății, primăria va elibera titularului abonamentului o vignetă valabilă timp de un an, care va fi expusă în interiorul mașinii, la loc vizibil, pentru identificare în caz de control. Cei care au licitat și au câștigat un loc de parcare nu au voie să-l subînchirieze.

Potrivit regulamentului, prețul de pornire la licitație este chiar taxa de parcare de reședință, aprobată anual de consilierii locali, care va fi calculată din momentul atribuirii, proporțional cu numărul de luni/fracțiune de lună ocupate/ă. În cazul în care bârlădenii care au închiriat un loc de parcare nu-și achită taxa, aceștia riscă să fie executați silit, exact ca în cazul în care nu și-ar achita impozitul pe teren. Deținătorii de abonamente de parcare a căror valabilitate expiră la data de 31 decembrie a fiecărui an pot solicita menținerea locului de parcare atribuit prin licitație cu cel puțin 30 de zile înainte de expirare. Tot în regulament sunt precizate și documentele ce trebuie prezentate în vederea participării la licitație, atât de persoanele fizice, cât și de cele juridice, precum și faptul că municipalitatea va anunța public (pe site și într-un ziar local) data, ora și locul desfășurării procedurii de licitație, cu cel puțin zece zile înainte de termenul limită de depunere a dosarelor.

Evident, regulamentul prevede și o serie de amenzi. Astfel, cei care ocupă un loc în parcarea de reședință fără deținerea abonamentului valabil vor fi amendați cu 200-300 de lei, iar Poliția Locală poate dispune măsura complementară de ridicare a mașinii. Montarea unui dispozitiv de blocare pe locul de parcare se sancționează cu amendă între 1.000-2.000 de lei și ridicarea dispozitivului de blocare. Blocarea locului de parcare prin alte mijloace se sancționează cu amendă între 1.000-1.500 de lei, iar neexpunerea vignetei la loc vizibil în autovehicul se sancționează cu amendă între 50-100 de lei.

Cele 3.012 locuri de parcare din Bârlad au fost create în anii 2005 (două parcări cu 190 de locuri), 2006 (cinci parcări cu 324 de locuri), 2007 (trei parcări cu 152 de locuri), 2008 (nouă parcări cu 440 de locuri), 2009 (12 parcări cu 377 de locuri), 2010 (zece parcări cu 303 locuri), 2011 (șapte parcări cu 190 de locuri), 2012 (opt parcări cu 554 de locuri), 2013 (patru parcări cu 95 de locuri), 2014 (șapte parcări cu 216 locuri) și 2015 (patru parcări cu 161 de locuri). Pentru amenajarea acestora, municipalitatea a scos de la pușculiță nu mai puțin de 5.389.429 de lei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

14 − 2 =