Veste proastă pentru bârlădeni: Orașul lovit de scumpiri!

Din această lună, bârlădenii vor plăti mai mult pentru ca firma care se ocupă de salubritate să colecteze și să depoziteze deșeurile menajere produse de persoanele fizice și juridice. Totodată, după ce, în noiembrie 2017, prețul unei călătorii cu autobuzul a fost majorat de la un leu la 1,30 lei, acum se va ajunge la 1,60 lei. Scumpirile au fost deja aprobate de Consiliul Local și se datorează creșterii cheltuielilor.

În iulie anul trecut, consilierii bârlădeni au aprobat o majorare a tarifelor pentru activitatea de salubrizare a orașului, motivată de costurile mai mari cu transportul deșeurilor. Ieri, aleșii locali, întruniți în ședință extraordinară, au votat deja o nouă scumpire. Iar noile prețuri intră în vigoare chiar din această lună, după cum se precizează în proiectul de hotărâre dezbătut și aprobat în doi timpi și trei mișcări.

Astfel, dacă până acum bârlădenii plăteau 9,51 lei/persoană/lună, la factura următoare vor constata că prețul a crescut la 11 lei/persoană/lună. Și persoanele juridice sunt vizate, astfel că de la 83,45 lei/mc vor plăti 99,20 lei/mc. Același tarif va fi aplicat și pentru colectarea, transportul și depozitarea deșeurilor din comunele limitrofe.

Noile tarife sunt valabile până în august, când ar trebui să fie dată în folosință platforma ecologică de la Roșiești. Cel puțin așa a susținut în plenul Consiliului Local inginerul Adrian Bobeică, directorul general al SC CUP SA Bârlad, operatorul de salubrizare din oraș. Potrivit expunerii de motive atașate la proiectul de hotărâre, conducerea societății a solicitat majorarea ca urmare a creșterii unor cheltuieli.

Astfel, de la 1 ianuarie, taxa plătită de SC CUP SA pentru depozitarea deșeurilor menajere la platforma ecologică de la Muchea – județul Brăila a crescut de la de 48,36 lei/tonă la 60,75 lei/tonă. Tot din ianuarie a fost majorat și salariul minim brut pe țară la 1.900 de lei. Așa cum se arată în expunerea de motive, aceste modificări au dus la creșterea unor cheltuieli: cele cu depozitarea deșeurilor au crescut cu 12%, cele cu închirierea utilajelor – 11%, cele cu munca vie – 46%, cele cu combustibilul – 45%.

Prețul biletului de autobuz, majorat la 1,60 lei 

Acum șapte luni, consilierii locali bârlădeni au aprobat majorarea tarifului pentru transportul public local de persoane prin curse regulate de la un leu la 1,30 lei, scumpirea intrând în vigoare pe la jumătatea lui noiembrie. De atunci, reprezentanții SC Vertrantis SRL Bârlad, firma care asigură transportul public local de persoane, au trimis trei adrese primarului Dumitru Boroș și Consiliului Local, prin care au solicitat o nouă majorare.

În cea mai recentă solicitare, conducerea societății concesionare a motivat creșterea prețului la 1,80 lei/călătorie prin majorarea cheltuielilor. În urma analizării documentației puse la dispoziție de transportator, economiștii din primărie au realizat propria calculație de preț. Cum acestora „le-a dat cu virgulă”, primarul Dumitru Boroș a inițiat un proiect de hotărâre în care a solicitat acordul consilierilor pentru o majorare a prețului biletelor la 1,60 lei: „Având în vedere raportul Serviciului Buget-Contabilitate din cadrul Direcției Economice înregistrat sub nr. 7340/19.04.2018, raportul Serviciului Administrație Publică Locală, Secretariat, Juridic-Contencios, precum și nota de fundamentare a tarifului unei călătorii întocmită de Vertrantis SRL, înregistrată sub nr. 216/11.04.2018, și ținând cont de nota de fundamentare a tarifului unei călătorii, prezentată de Vertrantis SRL la licitația privind delegarea gestiunii din luna mai 2016, pe considerentul că, în intervalul octombrie 2017 – aprilie 2018, cheltuielile materiale, cele cu taxe și impozite, cele cu munca vie au crescut, societatea Vetrantis SRL solicitând în numeroase rânduri mărirea tarifului unui bilet de călătorie pentru transportul public de persoane prin curse regulate, se propune modificarea tarifului pe bilet de călătorie de la 1,30 lei la 1,60 lei”.

Înainte ca aleșii locali să voteze, o parte dintre ei au dezbătut aprins subiectul. Ba chiar au cerut o pauză de cinci minute pentru consultări. În timp ce independentul Bogdan Sârbu a spus că se abține întrucât nu e de acord cu nicio scumpire, grupul PSD a propus majorarea la 1,50 lei/bilet, pe motiv că, la un preț de 1,60 lei/bilet, e greu de dat restul exact călătorilor. Amendamentul a picat cu șase voturi „pentru” și 12 abțineri, astfel că, în final, proiectul a fost votat în forma inițială, cu 13 voturi „pentru”.

Transportatorul, somat să facă investiții

Potrivit contractului încheiat la delegarea gestiunii, SC Vetrantis SRL se obliga ca, în termen de 18 luni, să investească în stații de autobuz electronice suma de 618.000 de lei (prin caietul de sarcini era obligatorie investirea a minimum 270.000 de lei). Au trecut deja doi ani și nici până acum nu s-a investit vreun leu, motivul principal invocat de reprezentanții societății fiind faptul că se merge în pierdere. Ieri, în plenul Consiliului Local, a fost dezvăluit încă un motiv: nu se pot face investiții pentru că stațiile nu sunt conectate la rețeaua electrică (??!! – n.r.). S-au trezit să spună abia acum!

„Aș face o observație cu privire la cele spuse de reprezentanții SC Vetrantis SRL, care, astăzi (ieri – n.r.), spun că ar fi bine să avem curent electric în stații. Dacă acest lucru cădea în sarcina primăriei, trebuia să ne faceți o solicitare în acest sens. Nu veniți acum și le explicați consilierilor că anumite lucruri din contract le-ați îndeplinit pentru că nu e corect. Dacă știți că e nevoie de așa ceva, trebuie analizată situația și noi ne vom îndeplini această obligație. Al doilea aspect, referitor la prețul biletului, o să-l tranșeze consilierii prin vot. Eu știu că la această societate cheltuielile sunt mai mari, dar aici e tot culpa dumneavoastră pentru că anumite cheltuieli nu le-ați luat în calcul atunci când ați licitat. În al treilea rând, avem un contract semnat. E bun? Nu e bun? În acel contract, avem o clauză unde e stipulat că putem să nu mai acordăm acele subvenții pentru pensionari, elevi etc. (în jur de 35.000 de lei pe lună – n.r.) și să executăm noi investițiile asumate de dumneavoastră. Așa că, dacă până acum nu ați demarat investițiile, vom analiza această situație și vom întrerupe subvențiile către dumneavoastră și vom face acele investiții conform contractului, dacă nu procedați rapid la investiții. Cam așa stau lucrurile”, a declarat primarul Boroș.

Întrebați de viceprimărița Roxana Miron-Feraru ce planuri de investiții au pe termen scurt, reprezentanții Vetrantis au dat din colț în colț. Directorul economic, care oferise explicații legate de majorarea de preț, a spus că nu e mandatat în acest sens, iar patronul firmei a tăcut chitic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 + five =