Stabilirea executantului lucrărilor, împinsă până la finele lui iunie: Bârlădenii își vor pune “centura” în cui și anul acesta!

Conducerea CNAIR a prelungit din nou, cu două luni, data limită de evaluare a celor cinci oferte depuse la licitația pentru proiectarea și execuția variantei ocolitoare a Bârladului. Este urmarea directă a contestației făcute de una dintre asocierile de firme înscrise.

Varianta de ocolire a Bârladului poate constitui o lecție despre bătaia de joc la care sunt supuși locuitorii orașului de către autoritățile centrale. De fapt, ocupă, probabil, un întreg capitol prin cărțile după care învață politicienii noștri să conducă țara.

Reluând pe scurt povestea, vom reaminti că a început înainte de 2010, iar dacă mai durează un pic, se va pierde în negura timpului. Rând pe rând, guvernele de toate culorile i-au dat Bârladului cu “centura” peste nas. O simplă bucată de șosea este pasată de la un an la altul și de la o guvernare la alta, de parcă ar avea legată de ea vreun descântec.

Miniștrii care s-au perindat pe la Transporturi ne-au tot dus cu zăhărelul. Dacă Ioan Rus nici măcar nu a vrut să treacă varianta ocolitoare în Masterplanul general de transport, tehnocrații erau gata să-i dea drumul, dar, ghinion, li s-a terminat mandatul. Au venit pesediștii, licitația a fost, în sfârșit, organizată, dar nu se mai termină, de parcă ar trebui să se construiască un drum peste Himalaya.

Practic, de anul trecut și până acum, s-a bătut recordul de minciuni în ceea ce privește termenul pentru desemnarea câștigătorului licitației. Pe 2 august 2017, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație contractul privind proiectarea și execuția „Variantei de ocolire a municipiului Bârlad”. Potrivit calendarului stabilit încă de atunci, firmele au avut la dispoziție până pe 21 septembrie, ora 16, să-și depună dosarele. Numai că, așa cum se întâmplă în cazul tuturor licitațiilor pentru obiective de investiții cu o valoare mare (în cazul de față, 156.140.933 de lei sau 34.273.013 euro), au fost depuse trei contestații de către tot atâtea firme care cereau diverse clarificări.

Pentru a se răspunde, termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost mutat pe 29 noiembrie, timp în care s-au înscris 13 constructori români, italieni și spanioli, care s-au grupat în patru asocieri: Tirrena Scavi Spa, asocierea Arcada Company SA – Lemacons SRL – Citadina 98 SA – Vega 93 SRL – Trameco SA, asocierea Copisa Constructora Pirenaica SA – Copisa Construcții SRL, asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL și asocierea Tehnic Asist SRL – Tass Infra Logistic SRL.

Odată deschise ofertele, oficialii CNAIR au stabilit ca termen limită pentru evaluarea lor data de 24 decembrie, ora 18, însă, pentru că… nu a fost suficient timp, autoritatea contractantă a dat o amânare de două luni (!!), până pe 23 februarie 2018, ora 18. Numai că, nici la finele noului termen stabilit, nu s-a dat publicității vreun câștigător, ci iar s-a prelungit perioada de evaluare a celor cinci oferte. Din nou cu două luni, până pe 23 aprilie, ora 18.

Și când toată lumea aștepta cu sufletul la gură să afle numele constructorului/asocierii care va proiecta și executa lucrările la șosea, licitația a fost contestată. Solicitarea a fost înregistrată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) pe 11 aprilie și, potrivit legii, instituția trebuie să se pronunțe în termen de 30 de zile. Din moment ce contestația viza faptul că oferta depusă a fost respinsă, iar respectiva asociere cerea admiterea ei, șefii CNAIR au găsit de cuviință să prelungească din nou termenul de evaluare a ofertelor. Ați ghicit! Tot cu două luni, până pe 23 iunie, ora 18. Și asta pentru ca, în eventualitatea în care CNSC va da câștig de cauză contestatorului, să poată fi luată în calcul și oferta lui. În cazul în care contestația va fi respinsă, cel mai probabil contestatorul se va adresa instanței, așa cum se întâmplă de fiecare dată în astfel de cazuri.

Oare vom mai fi în viață când se va anunța cine va executa varianta de ocolire a Bârladului?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + 20 =