A mai rămas o jumătate de an: Bârladul, asfaltat până în noiembrie

Investiția așteptată mulți ani de mii de bârlădeni și care vizează asfaltarea a 56 de străzi și alei din șase cartiere de case, singurul proiect din urbe finanțat de Uniunea Europeană, va fi gata la finele lui noiembrie. Întârzierea este de aproape cinci ani față de termenul stabilit inițial – 30 martie 2014. 

Proiectul „Străzi Deal II, Țuguiata II, Bariera Puiești, Complex Școlar, Extindere Complex Școlar și Trestiana” pare că nu se mai termină. Este singurul cu finanțare europeană implementat până la acest moment în Bârlad și vizează asfaltarea a 56 de străzi și alei din cele șase cartiere de case și care, în septembrie 2016, avea o valoare de 16.542.234 de euro, din care 14.553.294 de euro reprezentau fonduri UE. Contractul a fost semnat la începutul lui ianuarie 2011, iar lucrările trebuiau terminate până pe 30 martie 2014, însă nici până acum nu au mai fost finalizate. Și asta pentru că, încă de la început, licitația a fost contestată și toate procedurile de verificare și reverificare s-au întins, apoi procurorii DNA și cei de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iași au blocat lucrările pentru că l-au cercetat pe primarul de atunci, Constantin Constantinescu, pentru conflict de interese.

Și tot așa până când, la 31 decembrie 2015, s-a închis portofelul UE. Pentru a nu fi obligate să returneze banii primiți până atunci, autoritățile bârlădene au recurs la un împrumut bancar de șase milioane de lei, banii urmând să fie utilizați pentru finalizarea lucrărilor de asfaltare (30 iunie 2016). Pentru că suma nu a fost suficientă, în februarie 2016, consilierii locali au aprobat contractarea unui nou credit, de patru milioane de lei. Ulterior, au aprobat și câteva prelungiri de termene, ultimul fiind dus până la 30 iunie 2018. Însă, pentru că lucrările nu pot fi gata într-o lună, primarul Dumitru Boroș a cerut o nouă prelungire, de această dată până la 30 noiembrie, iar în ședința extraordinară din 18 mai consilierii locali au fost de acord.

Dumitru Boros

„Având în vedere necesitatea realizării unei mâini curente (o balustradă de protecție – n.r.) pe străzile cu declivitate mai mare de 8% din cadrul proiectului, pe o lungime de aproximativ 2.360 metri liniari, lucrare neprevăzută în proiectul inițial și ținând cont de prevederile Instrucțiunii nr. 146/17.06.2016, emisă de Autoritatea de Management al Programului Operațional Regional, privind încheierea de acte adiționale de prelungire a duratei contractelor de finanțare care nu se finalizează în perioada acordată, propun prelungirea până la data de 30.11.2018 a contractului de finanțare a proiectului «Străzi Deal II, Țuguiata II, Bariera Puiești, Complex Școlar, Extindere Complex Școlar și Trestiana», al cărui termen de finalizare se prelungește”, se arată în expunerea de motive semnată de primarul Dumitru Boroș.

“Sperăm să terminăm prin august-septembrie”

Potrivit lui Cezar Chiper, directorul tehnic al Primăriei Bârlad, asfaltarea era gata în proporție de 100% încă din decembrie 2017, însă mai trebuiau amenajate spații verzi prin unele zone, precum și semnalizările. Pentru lucrările care mai sunt de executat în continuare, consilierii au aprobat alocarea de la bugetul local a sumei de 343.606 lei.

„Noi am demarat procedura de achiziție pentru realizarea acestei mâini curente, însă cum termenul limită era 30 iunie și nu putem să ne încadrăm și cu lucrarea și cu recepția, a intervenit necesitatea prelungirii. Ne-am luat o marjă de cinci luni, adică până la finele lui noiembrie, dar sperăm să terminăm prin august-septembrie. Aceasta e propunerea cu care vom merge la finanțator, adică la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Est, iar acolo vom vedea dacă va fi aprobată”, a explicat Cătălin Moraru, șeful Biroului Dezvoltare Locală și Integrare Europeană.

De menționat că, din cauza numeroaselor suspendări, lucrările au început efectiv la 4 martie 2013, în condițiile în care contractul cu constructorul a fost semnat pe 4 aprilie 2012. Investiția presupune modernizarea/reabilitarea unei suprafețe de 266.457 de metri pătrați (carosabil – 157.684 de metri pătrați, trotuare – 51.220 de metri pătrați, zone verzi – 52.370 de metri pătrați și piste cicliști – 5.183 de metri pătrați).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 − 2 =