Care va fi soarta parcărilor din Bârlad?

Pentru că, în acest moment, Bârladul dispune de puțin peste 3.000 de locuri de parcare, însă sunt 13.000 de proprietari de mașini în oraș, municipalitatea își propune ca în câțiva ani să reglementeze situația, astfel încât să nu mai vedem mașini parcate de-a valma pe spațiile verzi, pe trotuare și pe unde mai găsesc loc șoferii.

 În cea mai recentă ședință a Consiliului Local Bârlad, cea de pe 31 mai, aleșii au votat un proiect de hotărâre ce viza Politica de parcare a municipiului.

„În perioada 2018-2020, se dorește continuarea procesului de transformare a orașului într-o comunitate modernă, cu o mobilitate bazată pe moduri de transport prietenoase cu mediul. Scopul Politicii de parcare este de a permite dezvoltarea sustenabilă a mobilității în Bârlad, urmând a funcționa ca un suport pentru pregătirea și implementarea proiectelor și măsurilor finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020 (și programele operaționale din viitoarele perioade de programare) și alte surse asociate bugetelor locale, dar și pentru susținerea implementării unor proiecte de interes național care influențează mobilitatea în Bârlad. Prezentul document include intervenții (măsuri sau proiecte specifice), prin care sunt propuse rezolvări pentru probleme identificate în etapa de analiză a situației actuale sau care sunt considerate ca strategice în contextul asigurării unei mobilități urbane optime în Bârlad”, se arată în expunerea de motive.

Potrivit anexei atașate, în speță, Strategia de parcare, „sistemul rutier din Bârlad este complet neadaptat la numărul de vehicule care circulă în fiecare zi. Din ultimele statistici rezultă că numărul de autovehicule înmatriculate în Bârlad depășește 85.000, la care se mai adaugă cele în tranzit, iar sistemul rutier nu a fost extins corespunzător, rămânând dimensionat pentru 30.000 de vehicule”. Edilii caută o soluție pentru a decongestiona orașul. În documentul de 11 pagini aprobat de consilieri, se spune că este necesară construirea de noi parcări, eliminarea parcărilor neregulamentare, precum și introducerea unor reglementări unitare privind parcarea autovehiculelor și găsirea unor modalități eficiente de stimulare a respectării acestor reglementări.

„Principalul scop al Strategiei de parcare este realizarea unui cadru legal pentru dezvoltarea investițiilor în domeniul parcărilor publice, pentru a asigura necesarul de locuri de parcare, concomitent cu descurajarea deplasărilor cu autovehiculul propriu. Un alt scop al Strategiei este creșterea folosirii transportului public, în paralel cu dezvoltarea facilităților de parcare, pentru a avea rezultatele dorite. De asemenea, Strategia de parcare urmărește: să asigure aplicarea efectivă a reglementărilor privind parcarea; să conducă la reducerea cererii de parcare prin îmbunătățirea transportului public și a transportului nemotorizat; să crească numărul de călători pe mijloacele de transport în comun și transport velo; să stimuleze reducerea traficului în zona centrală. Totodată, se dorește: siguranță în deplasare; extinderea suprafețelor destinate pietonilor și bicicliștilor, asigurarea unei discipline în trafic și în parcări; să faciliteze circulația pietonilor pe trotuare; să mărească numărul locurilor de parcare și accesibilitatea la spațiile de parcare în general și pentru persoanele cu handicap în particular; să reducă perioada de parcare a vehiculelor în centrul orașului și pe străzi; să asigure administrarea parcajelor și să îmbunătățească serviciile de parcare; administrarea corectă a parcărilor contribuie la reducerea circulației mașinilor și la scăderea emisiilor de carbon; să contribuie la reducerea poluării prin scăderea numărului de vehicule care circulă; să reducă blocajele în trafic; restricționarea posibilităților de parcare de lungă durată și reducerea locurilor de parcare pentru navetiști; amenajarea unor locații de parcare pentru cumpărători, vizitatori și turiști; să conducă la străzi mai sigure pentru pietoni, biclicliști și șoferi; să faciliteze îmbunătățirea accesului pentru vehiculele de urgență și transport public”, acestea sunt principalele obiective ale Strategiei de parcare.

Tot în documentul recent aprobat se menționează că, față de 2007, când la nivelul Bârladului erau înmatriculate 41.020 de autovehicule, în 2017, numărul lor a ajuns la 85.365. În oraș, sunt amenajate doar 3.135 de locuri de parcare publice. Până în 2020, edilii estimează marcarea a încă 500 de locuri de parcare pe străzile din zona centrală.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + 11 =