Aberații “made in Romania”: Educați-i pe părinți!

Pe site-ul Ministerului Educației Naționale a fost publicat proiectul Strategiei Naționale de Educație parentală 2018-2025, supus consultării publice.

Sistemul de învățământ românesc are multe lacune. A fost reformat și răs-reformat de peste 25 de ani, fiecare ministru care s-a perindat prin fotoliul Educației venind cu idei care mai de care mai aberante. Așa se face că școala are programe peticite, profesori veșnic nemulțumiți, elevi care umplu foile de examen cu „perle“, bănci cumpărate de părinți și WC-uri în curte.

Ca și cum toate aceste probleme și-ar fi găsit rezolvarea, cei din minister s-au apucat acum să-i educe… pe părinți. Pe site-ul Ministerului Educației Naționale a fost publicat proiectul Strategiei Naționale de Educație parentală 2018-2025, supus consultării publice. Documentul cu acest titlu exploziv are ca scop “elaborarea și revizuirea cadrului normativ privind dezvoltarea abilităților și competențelor parentale și racordarea la standardele internaționale privind respectarea și promovarea drepturilor copilului, precum și dezvoltarea și consolidarea abilităților și competențelor parentale ale părinților sau persoanei în grija căreia se află copilul și ale tinerilor, ca viitori părinți”.

Elaborarea așa-zisei strategii are la bază ideea că „familia din societatea actuală are nevoie din ce în ce mai mult de un sprijin extern pentru a se adapta noilor cerințe, în condițiile în care părinții reclamă fie o incapacitate de gestionare a relațiilor cu propriii copii, fie rămân atașați valorilor care s-au transmis tradiționale și pe care le consideră ca fundamentând modele valide de relaționare intrafamilială”.

Primii vizați, cei de la țară

Conform proiectului, studii recente ilustrează nevoia unei abordări diferențiate, în funcție de capitalul educațional al părinților. Pentru părinții cu un nivel ridicat de educație și care sunt motivați să-și dezvolte competențele parentale, informarea prin intermediul broșurilor sau al altor suporturi prin care se oferă informații scrise are rezultate în ceea ce privește modificările comportamentelor față de copii și exersarea unor abilități parentale pozitive; în schimb, pentru părinții cu un nivel de educație mai scăzut, cu un model parental deficitar, care se confruntă cu probleme sociale și economice, este necesară o intervenție mai profundă.

În prezent, există programe de educație a părinților care se desfășoară prin mai multe filiere: în școli și grădinițe, prin intermediul cadrelor didactice pregătite în mod special pentru oferirea de astfel de cursuri destinate părinților, în unitățile medicale, destinate în mod special mamelor gravide sau tinerelor mame, în serviciile sociale, destinate diferitelor categorii particulare de părinți care se confruntă cu anumite probleme și sunt direct sau indirect beneficiari ai serviciilor sociale.

Practic, părinții vor fi învățați de specialiști, intitulați educatori parentali, cum să relaționeze cu copiii, dar și cum să-i educe acasă, să le insufle dorința de a merge la grădiniță, apoi la școală, liceu, facultate. Vor mai trebui instruiți și cum să-i hrănească atunci când nu au ce pune pe masă…

Documentul mai face referire la crearea unei rețele de formatori în educație parentală, pentru care ar fi nevoie de aproximativ 260.700 de lei, precum și a uneia de educatori parentali la nivelul comunității, 100 pentru fiecare județ, costurile estimate fiind de 9,5 milioane de lei. Aceștia ar trebui să reușească, în numai doi ani, să „educe” în jur de 150.000 de părinți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten − nine =