Civili la examenul auto, semne pentru radare, viteză mărită în localități: Un nou Cod Rutier!

Parlamentarii au elaborat un set de propuneri privind modificarea Codului Rutier, insistând pentru prevenție și măsuri concrete prin care participanții la trafic să fie îndrumați să respecte regulile rutiere. Cele mai importante prevederi se referă la examinarea absolvenților școlilor de șoferi de către civili atestați de MAI, permisul să nu mai fie reținut automat de polițist la săvârșirea unei contravenții, suspendarea dreptului de a conduce să se facă pentru categoria de vehicul cu care a fost săvârșită contravenția etc.

Comisia pentru Transport și Infrastructură a Camerei Deputaților a elaborat principiile necesare pentru modificarea Codului Rutier, venind cu o serie de propuneri revoluționare. Acestea vor fi evaluate și de Comisia pentru industrie și cea juridică, urmând să primească o formă finală.

În primul rând, se propune liberalizarea examinării, respectiv a testării cunoștințelor de conducere pe drumurile publice. Se dorește ca examinarea absolvenților școlilor de șoferi să poată fi făcută și de către civili atestați de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) care nu au legături cu școli de șoferi. Prin această măsură se va da ”posibilitatea distribuirii cadrelor polițienești pe domenii ne-externalizate,  cum ar fi eliberarea documentelor etc.”, se arată în document.

O măsură-șoc se referă la competențele de reținere a carnetului de conducere: ”Permisul să nu mai fie reținut de polițist la săvârșirea unei contravenții rutiere, ci să fie operată sancțiunea complementară de suspendare, direct în sistemul digital. Autospecialele să aibă cititoare portabile de cod permise de conducere, care îi arată polițistului tot istoricul și sancțiunile dispuse. Acest aspect ar ușura enorm gestionarea procesului de suspendare și, pe de altă parte, ar scuti cetățenii de drumuri inutile”.

Se mai propune eliminarea stresului la examenul auto, astfel încât testarea practică să se facă cu examinatorul pe bancheta din spate a autovehiculului și instructorul alături.

Indicatoare cu prezența radarului!

Deputații insistă în noul Cod Rutier pentru prevenție și cer acțiuni concrete prin care participanții la trafic să fie convinși sau îndrumați să respecte regulile rutiere: ”Exemple – vizibilitatea poliției rutiere, interzicerea folosirii de mașini de poliție neinscripționate, poziționarea vizibilă, în permanență, a polițistului și autospecialelor de poliție, instalarea de indicatoare cu prezența echipajelor de poliție rutieră statice, a radarelor fixe, a punctelor de control  etc. Folosirea echipamentului portabil de măsurare a vitezei (pistol) se va putea face doar de către polițiștii rutieri din interiorul autospecialelor inscripționate sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanții la trafic, la o distanță de cel mult cinci metri de autospeciala de poliție. Inscripționarea unitară a autospecialelor poliției rutiere, indiferent de tip și marca și echiparea acestora obligatoriu cu echipamente standard acustice și luminoase”.

În plus, se propune  urmarea obligatorie a unor cursuri de conștientizare a riscurilor săvârșirii diverselor contravenții pentru cei ce doresc reducerea perioadei de suspendare, începând cu a doua contravenție ce prevede sancțiunea complementară de suspendare a dreptului de conducere, săvârșită într-un interval de doi ani,  și  înlăturarea restricțiilor privind dreptul la o nouă reducere a  perioadei de suspendare.

”Statul nu are interesul primordial de a suprima dreptul de conducere, ci de a conștientiza cetățenii privind riscurile ce decurg din încălcarea legii rutiere, de a lăsa economia să funcționeze prin vânzarea de combustibil, piese de schimb, servicii etc, precum și de a constitui venituri suplimentare pentru bună desfășurare a procesului de învățare, testare, îndrumare rutieră, cu logistică adecvată și personal suficient”, susțin deputații.

Permisul suspendat doar la categoria unde ai greșit!

Parlamentarii mai propun o simetrie între dobândirea și pierderea dreptului de conducere. Concret, suspendarea să se facă pentru categoria de vehicul cu care a fost săvârșită contravenția, atât timp cât obținerea dreptului de conducere respectiv a fost individuală, cu parcurgerea de la zero a tuturor obligațiilor prevăzute de lege.

”Este injust să faci școala de șoferi de x ori de la zero efectiv pentru a obține x drepturi de conducere diferite și apoi, prin săvârșirea unei contravenții pe un autovehicul, să fie suspendate toate drepturile dobândite. Excepție, consumul de alcool/droguri, care nu are legătură cu dinamica unui autovehicul și manevrabilitatea sa, putere constructivă, gabarit, domeniu de utilizare etc. Un șofer profesionist de autocamion care depășește viteza cu o motocicletă își pierde serviciul pe perioada suspendării. Există și așa un deficit de personal calificat – conducători de categoriile C și D cu vechime”, arată deputații.

Mai multă viteză în localități!

O altă propunere vizează creșterea vitezei maxime admise în localitățile unde nu sunt case lângă șosea: ”Restricțiile de viteză în localități să fie instituite doar pe segmentul de drum unde există locuințe, instituții școlare etc. Nu se impune aplicarea restricțiilor pe sectoarele de drum aflate în interiorul localităților unde, stânga-dreapta, nu există niciun fel de locuințe, iar caracteristica drumului este similară cu segmente din afara localităților unde nu există decât restricția generală de viteză de 90 de km/h”.

De asemenea, se dorește înlăturarea oricăror restricții de comunicație prin stații de emisie-recepție întrucât informațiile privind starea drumurilor, a condițiilor meteo, blocajele rutiere, accidentele de pe traseu ajută nemijlocit la evitarea unor situații de blocaj suplimentar: ”Aplicarea excesivă de restricții de viteză de deplasare, fără o bază solidă, duce la nașterea unui comportament agresiv la volan, la nevoia de recuperare a timpului, la excese de viteză. Concomitent, competitivitatea agenților economici este strâns legată de viteza de deplasare a mărfurilor pe traseul rutier”.

Amenzi mai mici

Amenzile de circulație trebuie să fie echilibrate în raport cu posibilitatea conducătorilor auto de a le plăti, susțin deputații: ”Amenzile excesiv de mari nu au avut niciodată rol de educare; acestea nu sunt plătite și se aglomerează instanțele de judecată. Se impune o analiză a valorii sancțiunilor cu amendă la nivel european pentru a ne încadra în practica europeană. De aceea, valoarea acestora trebuie să fie rezonabilă în raport cu efectele reale ale încălcării legislației rutiere de către conducătorii auto”.

Deputații mai cer ca dreptul de examinare și obținerea dreptului de conducere a unui automobil să fie acordate într-un timp rezonabil: “Perioada maximă de la finalizarea școlii de conducere până la examinarea practică să nu depășească 30 de zile. De asemenea, perioada de programare pentru înmatricularea unei mașini să nu depășească 45 de zile”.

Cod de conduită pentru polițiști

Deputații solicită un cod de conduită a polițistului rutier: ”Autoritatea statului, prin reprezentanții săi, trebuie să fie prima care respectă un cod de conduită în fața cetățenilor, care trebuie să ducă la stabilirea unui raport civilizat, deschis și calm de discuție între polițiștii rutieri și participanții la trafic. Interesul statului este acela de a face cât mai facilă comunicarea între reprezentanții săi și cetățenii ce trebuie să înțeleagă rigorile unei legislații, scopul educațional, preventiv, putând fi atins prin abordarea în mod etic a participanților la trafic”.

De asemenea, vor fi organizate cursuri obligatorii în școli de legislație rutieră: ”Asigurarea unui cadru adecvat pentru ca toți participanții la trafic, alții decât cei ce urmează școli de șoferi, să cunoască minimal legislația rutieră. Exemplu: bicicliști, scuteriști, pietoni. Este important că toți cei ce folosesc carosabilul să cunoască, minimal, semnele de circulație, comportamentul în trafic, în intersecții etc.”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 − 6 =